Bellen Online werkplaats afspraak Occasions

De nieuwe Renault Austral

‘SENSUAL TECH’-DESIGN

De Austral verenigt de kenmerken van een SUV met de ‘sensual tech’-designtaal van Renault. Het elegante, sportieve design is heel karakteristiek. Het hightech interieur is afgewerkt met verfijnde materialen en biedt ongekende ruimte. Als eerste Renault is de Austral ook leverbaar in de exclusieve uitvoering Esprit Alpine, met een sportievere uitstraling en aantrekkelijke dynamische designdetails.

Krachtige, gespierde lijnen, gebeeldhouwde vormen, een trots front, slimme technische en verfijnde details. De Renault Austral staat voor een nieuwe fase van een herboren merk.

Kracht, karakter en alle kenmerken van een SUV

Een nieuw platform, een nieuwe stijl. De Austral is de eerste Renault die is gebaseerd op het nieuwste CMF-CD-platform van de Alliantie. Tegelijk heeft de Austral ook een nieuwe, moderne stijl. De grote wielen (tot 20 inch diameter) accentueren het gespierde silhouet; de motorkap is maar weinig hoger dan de wielkasten. Daardoor oogt de Austral extra krachtig. Verder heeft hij de traditionele kenmerken van een SUV: skidplates aan de voor- en achterzijde, beschermingspanelen langs de flanken in een contrasterende kleur, een grote bodemvrijheid (170 mm) en een hoge taillelijn die de inzittenden bescherming biedt.

‘Sensual tech’

Het uiterlijk van de Austral is ontworpen volgens de ‘sensual tech’-designfilosofie van Renault. De uitbundige, sensuele vormen en strakke lijnen zijn aangevuld met verfijnde details. De motorkap geeft de Austral een atletische uitstraling die perfect past bij het gespierde silhouet van de carrosserie. De afgeronde schouderlijn golft over de flanken en loopt aan de voorzijde door rond de koplampen.

De combinatie van sensuele vormen en strakke lijnen wordt nog versterkt door de technische details, zoals de LED-achterlichten met zogenoemde ‘micro-optics’ technologie en het diamantpatroon in de verlichting aan de voorzijde. De ‘sensual tech’ verleent de Austral een kwalitatief hoogwaardige uitstraling, die nog wordt versterkt door de meesterlijke combinatie van geometrische vormen in het design.

Krachtig front

Het front van de Renault Austral combineert energie en verfijning. De verchroomde horizontale lijst langs de bovenkant van de brede grille in de kleur Ice Black loopt door tot in de koplampen. Dat maakt de voorzijde niet alleen optisch veel breder, maar oogt ook extra elegant en verfijnd. Het nieuwe ‘Nouvel’R’-logo van Renault, geborsteld zijdemat verchroomd, accentueert het moderne karakter van de Austral. Op de versies met extra grote bodemvrijheid is de onderzijde van het front verfraaid met een in carrosseriekleur uitgevoerde spoilerrand met opvallende luchthappers in Diamond Black. Dankzij de uitgebreide – geautomatiseerde en persoonlijke – kwaliteitscontrole tijdens de productie is de kwaliteit direct zicht- en voelbaar.

“De Renault Austral combineert gedurfde, stijlvolle details met een dynamisch en elegant design. Uitgekiende vormen en lijnen en verfijnde vormgeving geven het gehele design een kwalitatief hoogwaardige uitstraling. Naden in de carrosserie zijn extra smal en alle lijnen zijn zo getekend dat de kwaliteit direct zichtbaar en voelbaar is.”

– Gilles Vidal, Renault Director of Design

Dynamische lijn en achterzijde

De prominente lijnen langs de bovenzijde van de wielkasten geven de Austral zijn kenmerkende vorm. Doordat ze als het ware uitsteken boven het vloeiende, sensueel gevormde oppervlak, geven ze de Austral een energieke, doelgerichte uitstraling. De voorwaarts gerichte plooi laag in de flank versterkt het dynamische silhouet. Al deze details worden onderstreept door de beschermingspanelen onder langs de carrosserie en langs de wielkasten. Die zijn uitgevoerd in Diamond Black – dezelfde kleur als die van de buitenspiegels en de haaienvinantenne. De roestvrijstalen lijst langs de bovenrand van de zijruiten accentueert de dynamisch aflopende daklijn. Op de achterzijde is de naam Austral trots weergegeven in elegante, dynamische letters.

Nieuwe proporties en ranke, aerodynamische vormgeving

De ontwerpers van Renault hebben de elementaire verhoudingen die SUV’s zo aantrekkelijk maken, toegepast voor de Austral. De overhangen voor (925 mm) en achter (917 mm) en de wielen (tot 20 inch diameter) geven de Austral een extra krachtige maar verfijnde uitstraling. Met zijn lengte van 4,51 m, breedte van 1,83 mm en hoogte van 1,62 m – en de wielbasis van 2,67 m – is de Austral niet alleen ruim, maar oogt hij ook stoer en sportief.

Het streven naar verbeterde aerodynamica door efficiënt design heeft ook een belangrijke invloed gehad op de uiteindelijke stijl van de Austral. De drie luchtinlaten in de voorbumper, de aflopende daklijn die wordt verlengd door de achterspoiler en de strakke accenten in de gewelfde flanken staan niet slechts symbool voor aerodynamische prestaties, ze verhogen de aerodynamische efficiency van de Austral daadwerkelijk.

Kenmerkende verlichting

De 100% LED-verlichting voor en achter is perfect geïntegreerd in het moderne en onderscheidende design van de Renault Austral. De voor Renault kenmerkende C-vormige koplampen verlenen in verder gemoderniseerde vorm een technologische uitstraling die de Austral extra karakter en prestige geeft. Er zijn tot wel zeven verlichtingsmodi1. De multifunctionele verlichting is er in drie uitvoeringen: Pure LED Vision, Adaptive LED Vision en Matrix LED Vision met dynamische richtingaanwijzers.

Ook de achterlichten zijn C-vormig en zijn met elkaar verbonden via het Renault logo, wat de prestigieuze uitstraling van de Austral versterkt. Kenmerkend voor de micro-optics-technologie – die debuteerde met de nieuwe Megane E-Tech electric – op de topversies is het moiré-effect en de optische diepte dankzij diverse lasergravures. Die vormen via twee stroken een levendig driedimensionaal holografisch effect dat de achterzijde van de Austral zowel ’s nachts als overdag tot leven brengt. Stijlvolle dynamische richtingaanwijzers vervolmaken de achterverlichting.

Animatie als welkom

De Renault Austral herkent automatisch de key card als de berijder de auto nadert. Dan begint direct de welkomstanimatie van de verlichting. Met de Matrix LED Vision-verlichting begint de animatie met de binnenste koplampen en loopt vervolgens naar buiten via de dagrijverlichting en uiteindelijk de richtingaanwijzers. Aan de achterzijde lichten de lichtunits en de lichtstrip ertussen op terwijl de richtingaanwijzers dynamisch pulserend meedoen.

Onderscheidende kleuren en wielen

De Renault Austral is leverbaar in zeven elegante carrosseriekleuren: Blanc Glacier, Blanc Nacré, Rouge Flame, Blue Iron, Noir Etoile, en Gris Schiste. De Esprit Alpine-uitvoering is er ook in het exclusieve Satin Gris Schiste, dat zijn atletische vormen accentueert. Deze matte carrosseriekleur van de nieuwste generatie is robuust en eenvoudig in onderhoud. Renault past deze voor het eerst toe op een regulier productiemodel. Om de auto nog meer karakter te geven en het ranke silhouet te accentueren, levert Renault de topversies in tweekleurige uitvoering, die optioneel ook leverbaar is voor de Techno-versie. Daarbij is het dak, de haaienvinantenne, de buitenspiegelkappen, de luchtinlaten in de voorbumper en de dorpelpanelen uitgevoerd in Noir Etoile. De Renault staat trots op indrukwekkende wielen, met diameters van 17 tot 20 inch. De meeste daarvan zijn gepolijst en voorzien van het nieuwe Renault logo in geborsteld aluminium.

  1. Voor Adaptive LED Vision en Matrix LED Vision.

Interieur: een technologische cocon

De nieuwe Renault is voorzien van een hightech bestuurdersstoel en een uitnodigend passagierscompartiment. Het interieur straalt kwaliteit, praktisch gebruiksgemak en ruimtelijkheid uit. Elke inzittende voelt zich ongetwijfeld welkom en comfortabel in deze hightech omgeving.

Welkom aan boord

De bestuurder neemt in de Renault Austral plaats in een technologische, intuïtieve cockpit. Het grote OpenR-scherm start met een welkomstscherm. Sfeerverlichting belicht het instrumentenpaneel en de speakers laten de kenmerkende welkomstmelodie horen. De bestuurder ondergaat een technologische en zintuigelijk belevenis zodra hij of zij instapt.

OpenR-scherm: waar de meeslepende technologie begint!

Het OpenR-scherm maakte zijn debuut in de nieuwe Megane E-Tech Electric en is een van de grootste schermen in de autowereld. Het is het kroonjuweel in het interieur van de Renault Austral. Het scherm, in de vorm van een ondersteboven gedraaide L, geeft zowel het digitale instrumentenpaneel weer als de multimedia-interface van de middenconsole. Beide elementen zijn samengebracht in één scherm en zijn het kenmerk van het meeslepende leven aan boord van de modellen van de ‘Nouvelle Vague’ van Renault. Alles bevindt zich binnen handbereik en is met een vinger te bedienen voor een optimale, intuïtieve en verbonden ervaring. Iedereen ervaart gegarandeerd het ‘Wow’-effect!

De toplaag van het OpenR-scherm is van dezelfde kwaliteit als die van de beste tablets en smartphones. Het scherm is van Gorilla-Glass aluminosilicaatglas – gehard glas dat optimaal bestand is tegen krassen, stoten en herhaald reinigen. Het is ook gecoat zodat vingerafdrukken eenvoudig zijn te verwijderen en het scherm niet schittert, zodat het even prettig is om aan te raken als om te bekijken. De helderheid past zich aan op het licht (tot 900 cd/m2). Daardoor is het scherm eenvoudig af te lezen, zowel bij duisternis als fel zonlicht. Ook is hierdoor nu een kap over het scherm overbodig, wat zorgt voor een ruimtelijk, zwevend aanzien.

Designers en ingenieurs werkten samen om de gebruikservaring die het OpenR-scherm biedt, verder te verbeteren. Om de blik niet af te leiden door onooglijke ventilatieopeningen in het dashboard, is het scherm in het midden voorzien van elegante ventilatieopeningen. Een andere minimalistische voorziening is de ultradunne rand, zodat alle vormen, kleuren en teksten tot aan de rand zijn te zien.

Volledig hoge resolutie

Het OpenR-scherm heeft een van de grootste weergaven in de autowereld: 321 cm2 voor het 12,3-inch instrumentenpaneel (1.920 x 720 pixels, liggend formaat) en 453 cm2 voor de centrale 12-inch multimediadisplay (1.250 x 1.562 pixels, staand). In totaal is dat 774 cm2. Met de 9,3-inch Head-Up Display (210 cm2) biedt de Renault Austral met bijna een vierkante meter een van de grootste weergave-oppervlakken van de markt!

In de uitvoeringen aan de basis van het gamma heeft de multimediadisplay een schermdiagonaal van 9 inch (1.250 x 834 pixels, liggend). Beide schermen hebben dezelfde specificaties: TFT LCD IPS-technologie, hoge resolutie met 167 pixels per inch, 60 Hz refresh rate, 8-bit kleuren voor 16 miljoen kleurennuances, 80% NTSC gamut en een capacitief scherm dat ook met handschoenen is te bedienen.

Het deel van het OpenR-scherm voor het instrumentenpaneel biedt de bestuurder vier weergave-opties: Classic (snelheid, toerental etc.), navigatie (kaarten), Zen (minimalistisch) en Road (weergave van de omgeving van de weg en het verkeer). De uitgebreid aanpasbare weergave omvat ook vijf zogenoemde widgets (brandstofverbruik, bandenspanning, gereden afstand, eco-monitor, muziek) en acht verlichtingskleuren.

Compact, geïntegreerd stuurwiel

Het OpenR-scherm en het stuurwiel vloeien samen dankzij verfijnde details. Door de licht afgeplatte vorm van het stuur is in- en uitstappen gemakkelijk, is het instrumentenpaneel optimaal afleesbaar en passen stuur en scherm ook qua vorm bij elkaar.

Cruising console

Het interieurdesign verwijst naar de traditie van lange reizen: een dergelijke hoge middenconsole werd destijds ‘cruising console’ genoemd. In de Austral vormt de slanke, moderne console een subtiele afscheiding tussen bestuurder en voorpassagier. Daardoor bevinden beide personen zich in een ultramoderne, beschermende cocon, maar is het interieur open genoeg om van elkaars aanwezigheid te genieten.

Vanaf de uitvoering Techno is de console luxueus afgewerkt met zachte, dikke bekleding met dubbele stiknaden, die de vormen van de console volgt. De slanke vormgeving is ontdaan van knoppen en schakelaars, die een plek hebben gekregen rond het stuurwiel en het OpenR-scherm, bijvoorbeeld de elektrische E-shifter-automaat.

Elegante handsteun

De ontstane extra ruimte op de middenconsole biedt plaats aan een handsteun2 in stoer Satin Chrome en afgewerkt met een fijn generfd oppervlak dat prettig aanvoelt. De steun is ergonomisch van vorm, verschuifbaar in lengterichting en zorgt voor extra gebruiksgemak van het multimediascherm en de toetsen eronder. Er is ook een handige, verticaal geplaatste smartphone-houder.

De inspiratie voor de handsteun komt uit de luchtvaart én de horlogemakerij. De vormgeving maakt hem prettig te gebruiken. Tijdens het verschuiven is een aangenaam klikkend geluid hoorbaar, als het geluid van een draaischijf op een brandkast. Dergelijke aandacht voor detail bewijst de expertise van Renault als het gaat om fijnmechanica.

Inductielader voor smartphone

De houder voor de smartphone van de bestuurder is in de armsteun geïntegreerd en voorzien van een inductielader3. De houder is bekleed met een zacht antislipmateriaal met een ruitmotief door middel van lasertechniek. De slimme lader stopt automatisch met laden zodra de accu van de telefoon vol is, om oververhitting te voorkomen. Als de smartphone is verbonden met Bluetooth, dan wordt de accustatus ervan weergegeven op het multimediascherm.

Connectiviteit en bergruimte voor iedereen

In de versies met handgeschakelde transmissie bevinden de aansluitingen zich aan weerszijden van de versnellingshendel. Nog twee USB-C-poorten bevinden zich aan de achterzijde van de middenconsole, zodat de achterpassagiers hun mobiele apparaten kunnen opladen.

De cruising console is ook voorzien van twee handige compartimenten voor allerlei voorwerpen. Onder de armsteun bevindt zich een ruimte met een klep die met een simpele druk erop opengaat. Onder de andere steun bevindt zich een dieper compartiment.

LIVING LIGHTS

Met de unieke sfeerverlichting LIVING LIGHTS4 creëert de Renault Austral een bijzondere sfeer aan boord. De 100% LED-verlichting bestaat uit strips in het dashboard en de portieren en zorgt voor een verhoogd welzijn van de inzittenden. Op basis van de menselijke 24-uurscyclus past de verlichting zich aan het buitenlicht aan en verandert automatisch elke 30 minuten van kleur. De manier waarop dat gebeurt, wekt de indruk dat de sfeerverlichting echt ‘leeft’. Overdag accentueren koele tinten het interieur en accentueren de technologische aspecten. ‘s Nachts hult een warm lichtschijnsel de inzittenden in een geruststellende gloed voor extra comfort.

 

  1. Alleen leverbaar in auto’s met automatische transmissie.
  2. Inductielader is optioneel. In handgeschakelde versies bevinden de aansluitingen zich aan weerszijden van de versnellingshendel.
  3. Leverbaar vanaf de uitvoering Techno.

Natuurlijk is de sfeerverlichting ook aan te passen via de MULTI-SENSE-instellingen, die rechtstreeks toegankelijk zijn via een knop op het stuur. De bestuurder kan ook de kleur en intensiteit van de interieurverlichting aanpassen via het OpenR-scherm, waar een schuifbalk helpt bij het kiezen uit 48 kleuren. De verlichting van dashboard en portierpanelen verandert ook met de gekozen de rijmodus.

Zorgvuldig gekozen materialen, hoogwaardige afwerking

Een belangrijk kenmerk van de cockpit van de Renault Austral zijn de toegepaste verfijnde en sensuele materialen, passend bij het ‘sensual tech’-ontwerp van het exterieur. Afhankelijk van de bekleding en de gekozen opties is het interieur van de Austral afgewerkt met echt hout, leder, alcantara, gecapitonneerd textiel en andere zachte materialen, gecombineerd met accenten in Deep Glossy Black en Satin Chrome – hoogwaardige materialen die het interieur warmte en prestige geven.

Het dashboard bestaat uit meerdere lagen, voor een dynamische, lichte en moderne afwerking. De fraaie opbouw is even elegant als technologisch, net als het exterieur van de Austral. Alle versies zijn voorzien van een strip in Satin Chrome rondom het gehele interieur. Die weerspiegelt ook de LIVING LIGHTS-sfeerverlichting, doordat de strip de blik naar het OpenR-scherm trekt.

De strip – onderdeel van de Techno-uitvoering en hoger – loopt met een C-vormige curve door in de deurpanelen, wat de binnenruimte optisch groter maakt. De strip, de handsteun op de cruising console en de Satin Chrome accenten op het met nappaleder beklede stuurwiel zijn enkele technologisch ogende highlights in het interieur. De gestroomlijnde, verfijnde oppervlakken in Deep Glossy Black sluiten aan bij de glanzende afwerking van het OpenR-scherm, vooral de deurgrepen, de dakconsole en de cruising console.

Vanaf de uitvoering Equilibre is ook het bovenste gedeelte van het dashboard bekleed met een zachte, gecapitonneerde stof. De bekleding van het paneel vóór de voorpassagier past bij de stoelbekleding. De Iconic-uitvoering is voorzien van een echt houten inzet in plaats van de stoffen bekleding. Het openporige essenfineer is verfraaid met een Japanse meubeltechniek die bekendstaat als ‘maki-e’. Daarbij wordt met een doek meerdere lagen metaalpigment op het hout aangebracht om de natuurlijke houtnerf te benadrukken en het natuurlijke gevoel van het hout te behouden.

Fraaie bekleding

Bijzondere zorg is besteed aan de bekleding van het interieur. De stoelen van de basisversie zijn bekleed met gerecyclede grijze stof, net als de deurpanelen, de inzet op het dashboard en de cruising console. De bekleding in de Techno-uitvoering is doorgestikt en voorzien van een Titan Black-coating die zachtjes vervaagt van zwart op het zitkussen tot lichtgrijs op de hoofdsteun. De overgang van zwart naar grijs maakt het interieur lichter en zilverkleurige stiksels en biezen versterken de look.

De bekleding van de uitvoering Iconic bestaat uit Titan Black gecoat textiel en gewassen grijze stof. Het Warm Titanium van de biezen en stiksels in de gecapitonneerde stoelbekleding komt ook terug in de deurpanelen en de cruising console. Optioneel is micro-geperforeerd gecapitonneerd leder in Titan Black met Warm Titanium biezen en stiksels.

Interieur met coconachtig comfort

In alle uitvoeringen bieden alle zitplaatsen optimaal comfort. De bestuurdersstoel in de Iconic-uitvoering is elektrisch verstelbaar (lengterichting, hoogte, hoek rugleuninghoek) en voorzien van lendenmassage en stoelverwarming. Het bovenste gedeelte van de bekleding en decoratie is op alle portieren gelijk, voor hetzelfde premiumgevoel op elke zitplaats.

De grijze stof van de hemelbekleding en de voorruitstijlen is gelijk in elke uitvoering van de Austral en geeft het interieur een

coconachtige uitstraling. De in Deep Glossy Black uitgevoerde dakconsole is voorzien van aanraakgevoelige leeslampjes en een frameloze elektro-chrome achteruitkijkspiegel5 voor extra elegantie. In het achterste gedeelte van het dak zijn eveneens twee door

  1. Leverbaar vanaf de uitvoering Techno.

aanraking in te schakelen leeslampjes ingebouwd voor de achterpassagiers. Tijdens de ontwikkeling heeft een testpanel de Austral op bijna duizend punten beoordeeld – daarbij ging het om het uiterlijk van componenten, het gevoel dat die geven en zelfs de geluiden die bewegende delen maken.

Maximale ruimte voor iedereen

Net als de vele andere succesvolle ‘cars for living’ uit de geschiedenis van Renault is ook de Austral ontworpen om het hele gezin optimaal comfort en gebruiksgemak te bieden. Dankzij het nieuwe CMF-CD-platform van de Alliantie is de ruimte en het gebruiksgemak maximaal.

De ergonomische voorstoelen zijn extra comfortabel (150 cm ruimte op ellebooghoogte en 137 cm op heuphoogte) met meer ruimte rond de middenconsole en onder het dashboard. De verhoogde rijpositie en het ontbreken van bedieningselementen in de middenconsole zorgen voor ruimte en comfort

Dankzij het nieuwe platform genieten ook de achterpassagiers van meer comfort en betere ergonomie dan in andere SUV’s – de ruimte op de tweede zitrij behoort zelfs tot de beste in dit segment: 27,46 cm knieruimte en meer dan 90 cm hoofdruimte.

De Renault Austral is ook optimaal toegankelijk dankzij de portieren die tot de breedste in het segment behoren: de opening van de voorportieren meet 67,6 cm en die van de achterportieren 57,7 cm. Ook het getinte panoramische glazen dakpaneel – optioneel vanaf de uitvoering Techno – verhoogt het gevoel van ruimte aan boord. Het is voorzien van een elektrisch zonnescherm om de interieurtemperatuur in de zomer te beheersen.

Bergruimte te over

De Renault Austral biedt veel bergruimte. Doordat de versnellingshendel7 en andere bedieningselementen naar het stuur en de Open R-display zijn verplaatst, ontstond ruimte tussen de voorstoelen, die benut is met bergvakken, zoals een bakje voor wisselgeld, twee bekerhouders, een smartphonehouder met ingebouwde inductielader, een bergvak van 2 liter onder de verschuifbare handsteun en een bergvak van 3,6 liter achter de middenconsole. De klep van dit compartiment is eenvoudig te openen met een simpele druk op het klepje. De dakconsole bevat een bergvak voor zonnebrillen. Het dashboardkastje heeft een inhoud van 6,4 liter en in de deurvakken voorin past 4,3 liter en achterin 2,1 liter. De achterpassagiers beschikken over een grote, verwijderbare middenarmsteun met ingebouwde bekerhouders8.

Zij kunnen ook gebruikmaken van de grote opbergzak van 2,2 liter in de rugleuning van beide voorstoelen. In totaal biedt de Renault Austral 35 liter bergruimte in de versies met automatische transmissie en 31 liter in de versies met handmatig bediende transmissie.

Verschuifbare achterbank

Bepaalde versies van de Renault Austral zijn uitgerust met een in de verhouding 2/3-1/3 neerklapbare achterbank. Beide delen van de achterbank zijn ook afzonderlijk van elkaar ruim 16 cm over rails verschuifbaar. Door simpelweg aan een hendel onder de zitting te trekken, zijn de delen te verschuiven – zo is eenvoudig óf de ruimte voor achterbank óf in de bagageruimte aan de behoeften aan te passen. De hoek van de rugleuningen van de achterbank is verstelbaar (25°, 27° en 29°) en met handgrepen aan weerszijden van de bagageruimte kunnen de rugleuningen worden neergeklapt.

  1. In versies zonder verschuifbare achterbank of met de verschuifbare achterbank in de normale positie.
  2. In versies met automatische transmissie.
  3. Leverbaar in combinatie met verschuifbare achterbank.

Royale bagageruimte

Dankzij de lange wielbasis en de verschuifbare achterbank biedt het interieur van de Austral maximale ruimte zonder dat dat ten koste gaat van de bagageruimte. In de versies met Mild Hybrid Advanced-aandrijflijn, met een vaste achterbank, meet de bagageruimte 500 liter (VDA, 430 liter VDA in de E-Tech Hybrid). Met een verschuifbare achterbank meet de bagageruimte tot 575 liter (VDA, 555 liter VDA in de E-Tech Hybrid). Met neergeklapte achterbank bereikt de beschikbare capaciteit 1.525 liter VDA, (1.455 liter VDA in de E-Tech Hybrid).

Handsfree elektrisch bedienbare achterklep

De achterklep van de Renault Austral is in de uitvoering Iconic elektrisch te openen en te sluiten; voor de Techno-uitvoering is het een optie. De achterklep is met een druk op de knop gemakkelijk vanaf de bestuurdersstoel te openen en te sluiten. Vanaf de buitenzijde kan de klep worden geopend en gesloten via de knop op de achterklep, de key card en door simpelweg een voet onder de sensor in de achterbumper te bewegen.

De beweging van de achterklep kan op elk moment worden gestopt als de beschikbare ruimte beperkt is. Ook kan een maximale openingshoogte worden geprogrammeerd, zodat de handgreep van de achterklep binnen handbereik is of om te voorkomen dat de klep tegen het plafond stoot. De ingenieurs van Renault hebben veel aandacht besteed aan de elektrisch bedienbare achterklep, om de kwaliteit ervan optimaal te maken, aan de snelheid waarmee de klep opent en sluit en aan het reduceren van het geluid van het mechanisme.

Een compleet gamma accessoires

Renault heeft voor de Austral een complete gamma accessoires ontwikkeld. Daarmee is het uiterlijk aan te passen met kleurpakketten voor de skidplates voor en achter en de buitenspiegelkappen. Er zijn vier pakketten: ‘carbon’, ‘goud’, ‘lichtgrijs’ en zijdemat zilvergrijs’. Om het SUV-gevoel te versterken, zijn treeplanken leverbaar. Voor het interieur zijn er sportpedalen, lichte dorpelpanelen en een dorpel voor de bagageruimte completeren het aanbod.

De Austral is de eerste Renault in dit segment die kan worden voorzien van een elektrisch inklapbare trekhaak. Met een knop in de bagageruimte komt de trekhaak geluidloos naar buiten en wanneer hij niet wordt gebruikt, verdwijnt hij even stil en soepel uit het zicht.

‘Quickfix’ dakdragers kunnen worden gemonteerd zonder gereedschappen. Ze zijn in twee versies leverbaar: voor montage direct op het dak en voor montage op dakrails die in lengterichting over het dak lopen. De dakdragers zijn geschikt voor skiboxen, skirekken, fietsendragers etc. Verder zijn er nóg talloze accessoires voor de Austral leverbaar, voor nog meer comfort, reisplezier en veiligheid: matten, bescherming voor de bagageruimte, ruimteverdelers, spatlappen, luchtgeleiders, sneeuwkettingen, alarm etc. 

De Renault Austral Esprit Alpine: een nieuwe topversie

De uitvoering Esprit Alpine debuteert in het modellengamma van Renault met de Austral. Deze kenmerkende nieuwe uitvoering geeft de begrippen sportieve stijl, elegantie en technologie een nieuwe dimensie.

Atletische uitstraling

De kenmerkende interieurbekleding in de uitvoering Esprit Alpine verwijst naar het DNA van Alpine, het sportieve merk van Renault Group. In deze versie9 heeft de Austral een assertievere uitstraling, ondersteund door de speciale carrosseriekleur Satin Gris Schiste. De exclusieve lak van een speciale formule houdt het midden tussen glans en mat, terwijl die ook sterker is dan ooit.

  1. Leverbaar voor Techno en Iconic.

Een dergelijke sensuele kleur komt bij geen enkel ander model in serieproductie voor. Het oppervlak voelt zacht aan en accentueert de gespierde en dynamische vormen van de Austral. De uitstraling van de auto wordt nog versterkt door de tweekleurige carrosserie10, met delen in Diamond Black, het Deep Glossy Black voor het decor boven de zijruiten en de dakdragers in Satin Black.

De uitvoering Esprit Alpine omvat ook 20-inch lichtmetalen wielen, model Daytona, met ‘Alpine’ markeringen en tweekleurig uitgevoerd in Black Diamond en rookgrijze lak.

De in Satin Grey uitgevoerde horizontale lijst in de grille wordt weerspiegeld door een aerodynamische splitter in dezelfde kleur. De Renault logo’s (op de voor- en achterzijde en de wielnaven) is uitgevoerd in verfijnd geborsteld Ice Black. Deep Glossy Black accenten rond de ruiten en over de daklijn versterken het elegante, sportieve silhouet. De spatborden zijn voorzien van Esprit Alpine-badges. En de typenaam is op de achterkant weergegeven in Ice Black letters die passen bij het Renault logo, weergegeven door hightech-lampen met 3D-moiré-patroon en de dynamische richtingaanwijzers.

Interieur: elegant in elk detail

Het interieur van de Esprit Alpine-uitvoering is bekleed met Alcantara met een koolstofvezelachtige ‘twill’ en dubbel stiksel in Alpine-blauw. Het geborduurde Alpine-logo in de hoofdsteunen en een discrete Franse vlag in de binnenste zijkant van de stoelen vormen de finishing touch. Op de deurpanelen en het dashboard aan passagierszijde zijn bijpassende inzetten in Alcantara met blauw stiksel aangebracht. De gecapitonneerde bekleding van de cruising console is ook voorzien van dubbel stiksel in Alpine-blauw.

Het met nappaleder beklede stuurwiel met alcantara inzetten is echter voorzien van stiksel in rood, wit en blauw. De met blauw afgewerkte veiligheidsgordels, de aluminium pedalen en de ‘Alpine’-markeringen op de dorpels completeren de look. Als de bestuurder ten slotte is ingestapt, toont het OpenR-scherm een verwelkoming in Alpine-kleuren.

Specifieke uitrusting

Qua uitrusting heeft de geheel nieuwe Austral in Iconic Esprit Alpine-uitvoering een verwarmbaar stuurwiel, verwarmbare voorstoelen met elektrische verstelling (voor/achter, rugleuning hoogte en hoek) en een massagefunctie voor de lenden in de bestuurdersstoel. Standaard zijn ook Active Driver Assist, een intelligent en proactief adaptieve cruise control. 

PLATFORM EN MOTOREN: MINDER CO2, MEER GENIETEN

De Austral is het eerste Renault model dat profiteert van wat het nieuwe CMF-CD-platform van de Alliantie te bieden heeft. Dat is ontwikkeld voor diverse hybride aandrijflijnen, zodat de Austral kan worden uitgerust met innovatieve geëlektrificeerde aandrijflijnen, zoals de nieuwe E-Tech Hybrid en de nieuwe Mild Hybrid Advanced-aandrijflijn met 48V-batterij.

Nieuw platform, ongekende prestaties

Het nieuwe CMF-CD-platform luidt een complete herziening in van de modellengamma’s van de Alliantie-merken in het compacte en het topsegment. De nieuwe Austral is het eerste Renault model dat daarop is gebaseerd. De auto heeft een gloednieuwe architectuur, een nieuw onderstel en is voorzien van de nieuwste technologie, waarmee het de concurrentie het nakijken geeft.

Wendbaar in de stad en daarbuiten
Met een specifiek voor dit model ontwikkeld onderstel en dito stuurinrichting is de Austral een waar genot om in te rijden. Het

  1. Tweekleurige carrosserie is standaard voor Iconic Esprit Alpine en optioneel voor Techno Esprit Alpine.

onderstel is er in twee versies: met een flexibele torsieas voor versies met voorwielbesturing en een versie met een multilink-achteras met 4CONTROL Advanced voor versies met vierwielbesturing. De versies met voorwielbesturing hebben een stuuroverbrenging van 14,7:1, in die met 4CONTROL Advanced is dat minder dan 13:1. Beide bieden een plezierige rijervaring, uitgebreide aanpassingsmogelijkheden en een ongekende precisie.

De versies met voorwielbesturing hebben een draaicirkel van stoeprand tot stoeprand van 11,5 meter. Voor de versies met vierwielbesturing is dat slechts 10,1 meter, waardoor de auto net zo gemakkelijk te manoeuvreren is als een stadsauto en dat is uniek in dit segment. Het 4CONTROL-systeem – waarvan de derde generatie wordt toegepast in de Austral – is voortdurend verbeterd en sinds zijn introductie vijftien jaar geleden nog nooit geëvenaard.

Dynamiek en efficiëntie

Het verfijnde, stijve onderstel van de Austral biedt de perfecte balans tussen rijgedrag, comfort en wegligging en dat zorgt voor echt rijplezier. De eveneens stijve carrosserie en de geoptimaliseerde schokdempers en wielophanging dragen ertoe bij dat trillingen en geluid aanzienlijk minder doordringen tot het interieur, voor superieur comfort. De stevigheid van het torsieframe is bereikt zonder dat het gewicht van de auto sterk toenam. Dat is te danken aan de toepassing van onder meer aluminium (voor deuren en steekassen). Het beperkte gewicht draagt ook bij aan de reductie van de massatraagheid van de Austral tijdens het rijden. Dat verbetert de wendbaarheid en het gedrag in bochten.

Dankzij al het ontwikkelingswerk aan elk aspect van het CMF-CD-platform kon Renault innovatieve hybridetechnologie in de Austral integreren, waarmee continu de beste verhouding van prestaties en efficiëntie wordt bereikt. Dit betekent ook dat het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot de laagste van het segment zijn.

De zuinigste en schoonste motoren

De Renault Austral is leverbaar met innovatieve aandrijflijnen met de nieuwste generatie van E-Tech Hybrid-motoren met een 400V-netwerk en een vermogen van tot wel 200 pk (147 kW) en de 130 pk (96 kW) sterke 48V Mild Hybrid Advanced.

Gloednieuwe 160 en 200 pk (118 en 147 kW) sterke E-Tech Hybrid: kracht en efficiency
Renault introduceert met de Austral een gloednieuwe E-Tech ‘full hybrid’ zelfopladende aandrijflijn, geperfectioneerd om een superieur niveau van prestaties en rijplezier te bieden, terwijl het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot zijn beperkt. De aandrijflijn heeft een gecombineerd vermogen van maximaal 200 pk (147 kW).

Deze nieuwste versie van de E-Tech-hybridetechnologie, ontwikkeld en gepatenteerd door Renault Engineering, combineert een verbrandingsmotor, twee elektromotoren (één voor de aandrijving en een hoogspanningsstartgenerator (HSG) om de verbrandingsmotor te starten, te schakelen en de batterij op te laden), een centrale batterij en een slimme multi-mode ‘dog box’ versnellingsbak – waarbij het voldoende is om het gaspedaal even los te laten om te schakelen en dus synchronisatie overbodig is.

De Austral E-Tech Hybrid is uitgerust met een nieuwe 1,2-liter 130 pk (96 kW) sterke driecilinder turbobenzinemotor met een koppel van 205 Nm. Die is gekoppeld aan een elektromotor voor meer vermogen en koppel (50 kW en 205 Nm), een lithium-ion-batterij met een capaciteit van 1,7 kWh/400V en een versnellingsbak met zeven versnellingen (twee voor de elektrische modus en vijf voor de hybridemodus). De overbrengingen zijn geoptimaliseerd op het gebied van koppelcapaciteit (van 350 naar 410 Nm), vermogen en reactievermogen.

Het resultaat is een krachtigere, lineaire start; soepele acceleratie door de versnellingen en schokvrije overgangen zonder koppelverlies. Daarbij draait de verbrandingsmotor continu in zijn optimale vermogensbereik.

De Austral E-Tech Hybrid is verkrijgbaar in versies met 160 en 200 pk (118 en 147 kW) vermogen en biedt maximale efficiëntie met een toonaangevend reactievermogen, bevestigd door de acceleratie van 80 naar 120 km/u in slechts 5,9 seconden (6,8 seconden met de 160 pk-motor). Regeneratief remmen, automatisch geactiveerd tijdens vertragen en remmen, zorgt in combinatie met de hoge capaciteit van de lithium-ion-batterij voor zelfoplading en de efficiency van het E-Tech-systeem voor een optimaal brandstofverbruik. Dit betekent dat de Austral 80% van de tijd in de stad kan rijden in de volledig elektrische modus. Dat komt neer op 40% brandstofbesparing ten opzichte van een gelijkwaardige auto met benzinemotor. En dat zónder de manier van rijden te moeten veranderen.

Net als met de vorige generatie E-Tech Hybrid-motoren, heeft de auto onmiddellijk het maximale koppel beschikbaar en start hij altijd in de volledig elektrische modus. Dat levert een rijervaring op die uniek is voor elektrische auto’s, waarbij stilte is gecombineerd met reactiesnelheid.

De slimme versnellingsbak schakelt automatisch tussen de elektrische en verbrandingsmotoren, wat zeer snelle reacties van de aandrijflijn oplevert. Bovendien wordt daarmee het brandstofverbruik beperkt. Met de nieuwste E-Tech Hybrid-motor biedt de Renault Austral optimale brandstofefficiëntie en minimale CO2-emissies (vanaf 4,6 l/100 km en 105 g CO2/km11), waarmee de Austral een van de meest kostenefficiënte hybride SUV’s is.

Als verwijzing naar zijn elektrische DNA en zijn kleine ecologische voetafdruk, draagt de Austral E-Tech Hybrid de E-Tech Hybrid-badge op de achterklep en een gouden E voor de typenaam. Op de Esprit Alpine-versies is de E blauw.

Gloednieuwe Mild Hybrid Advanced 130 pk (96 kW) aandrijflijn: het beste alternatief voor diesel

De Mild Hybrid Advanced-aandrijflijn debuteert bij Renault in de Austral en dient als een volwaardig alternatief voor de dieselmotor. De aandrijflijn combineert de nieuwste 1,2-liter driecilinder turbobenzinemotor met een 48V lithium-ion-batterij en een startmotor. Die laatste helpt de verbrandingsmotor in situaties waarin de benzinemotor de meeste energie verbruikt – tijdens starten en accelereren – en levert extra trekkracht wanneer dat nodig is en helpt het brandstofverbruik te beperken.

Met 130 pk (96 kW) vermogen en de handgeschakelde versnellingsbak biedt de Renault Austral een naadloze rijervaring, met veel koppel van de hybride aandrijflijn in de lage versnellingen en de turbocompressor bij hogere snelheden. Zowel op het gebied van prestaties als de door toepassing van een balansas hoorbare akoestiek is deze aandrijflijn vergelijkbaar met een viercilindermotor.

De Mild Hybrid Advanced-aandrijflijn heeft vier hoofdkenmerken die de Austral helpen naar het voor dit segment hoogste niveau van brandstofefficiëntie en CO2-emissie van 5,3 l/100 km en 123 g/km12). Ten eerste zijn de cilinderinhoud en slagverhouding verbeterd. Ten tweede is de verbrandingsefficiëntie verbeterd door toepassing van een verbrandingscyclus (Miller) uit de Formule 1 en (ten derde) door toepassing van een onder lage druk gekoelde uitlaatgasrecirculatieklep (EGR). Ten slotte is de inwendige wrijving gereduceerd door een elektrische waterpomp en een olie met een lage viscositeit. Het effect van deze maatregelen is een verlaging van het brandstofverbruik naar het niveau van de nieuwste dieselmotoren en tot 20% lager dan het verbruik van een vergelijkbare niet-hybride motor.

Dankzij de tot 350 bar verhoogde injectiedruk en een efficiënter filtersysteem is de Mild Hybrid Advanced-aandrijflijn nu al klaar voor de komende Euro 7-voorschriften.

  1. Voorlopige cijfers, in afwachting van goedkeuring.

Elektrificatie en eco-functies

De Renault Austral is voor ongeëvenaarde efficiëntie uitgerust met elektrificatietechnologie. Bijvoorbeeld de nieuwe generatie E-Tech Hybrid-technologie, maar ook veel andere functies zijn ontworpen om de efficiëntie te maximaliseren.

Volgende generatie E-Tech-technologie

De innovatieve E-Tech Hybrid-aandrijflijn van de Austral heeft ruim tweehonderd patenten opgeleverd! De nieuwe kenmerken zijn onder meer de motorbasis en de verbeterde automatische versnellingsbak en de 1,7 kWh 400V-batterij. De airconditioning is uitgerust met een innovatief koelmechanisme, zodat het onder alle rijomstandigheden optimaal werkt.

Net als die van de vorige generatie is de E-Tech Hybrid-aandrijflijn in de Austral gebouwd op een zogenoemde ‘serie-parallelle’ hybridearchitectuur, die de beste prestaties van de motoren en de grootste CO2-winst biedt. Het aantal mogelijke combinaties van de energiebronnen is uitgebreid van 14 naar 15, voor een nog beter gebruik van het hybridesysteem. Verder is daardoor het rijplezier verhoogd en het brandstofverbruik gereduceerd voor een ongeëvenaarde kosten-prestatieverhouding.

Regeneratief remmen

Elke motorversie in de Austral biedt de mogelijkheid van regeneratief remmen. In de E-Tech Hybrid kan de bestuurder kiezen uit vier modi via een schakelaar achter het stuur.

Regeneratief remmen zet de kinetische energie die ontstaat bij vertragen en remmen om in elektrische energie die het systeem opslaat in de batterij. Dit vergroot de actieradius in elektrische modus en reduceert dus het brandstofverbruik. Verder ontziet het de remmen en vermindert de vervuiling door fijnstof.

Met de E-Tech Hybrid-aandrijflijn krijgt de bestuurder onmiddellijk feedback in het instrumentenpaneel over hoeveel energie wordt geregenereerd als hij het gaspedaal loslaat of remt.

Specifieke animaties

In de E-Tech Hybrid- en Mild Hybrid Advanced-versies van de Austral is het gloednieuwe digitale dashboard voorzien van animaties die specifiek zijn voor hybridemodellen. Een ‘power-o-meter’ geeft het direct benodigde vermogen weer tijdens accelereren en het regeneratieve vermogen tijdens gas loslaten en remmen. De kleur van de weergave verandert met de manier waarop energie wordt verbruikt.

De batterijmeter geeft een real-time indicatie van de hoeveelheid beschikbare elektrische energie en het energieverbruiksprofiel in relatie tot de stroomvraag en/of de helling van de weg.

Met de E-Tech Hybrid-aandrijflijn geeft het OpenR Link-multimediasysteem, behalve de real-time beoordeling van het rijgedrag via het instrumentenpaneel, weer waar energie stroomt en welke energie wordt gebruikt om de auto aan te drijven (elektrisch, verbrandingsmotor, gecombineerd). Als aanvulling op het gekozen niveau van regeneratief remmen, geven deze meldingen de bestuurder een goed inzicht in het actuele brandstofverbruik van de auto.

Voorspellend eco-rijadvies en voorspellend hybride rijden

De nieuwe functie ‘Predictive eco driving advice’ is (afhankelijk van de gekozen uitrusting en motor) standaard of optioneel leverbaar in de Renault Austral. Deze functie helpt de bestuurder zuiniger te rijden met advies via het instrumentenpaneel of de 9,3-inch

  1. Voorlopige cijfers, in afwachting van goedkeuring.

Head-Up Display, om bijvoorbeeld het gaspedaal los te laten als de auto een bepaalde situatie nadert (scherpe bocht, rotonde, maximumsnelheid, tolgebied, voorrangskruising). Als de bestuurder de instructies – voornamelijk gebaseerd op informatie uit de elektronische navigatiekaarten – opvolgt, dan bespaart hij brandstof en beperkt hij slijtage van remmen en banden.

In de versies met de E-Tech Hybrid-aandrijflijn wordt het Predictive eco driving advice (voorspellend eco-rijadvies) nog versterkt door de Predicitve hybrid driving (voorspellende hybrid-rijfunctie), die helpt bij het optimaliseren van de routeplanning voor elektrisch rijden. Op basis van gegevens van de elektronische navigatiekaarten houdt deze functie rekening met de topografie (bergop, bergaf enz.), reistijd en verkeer.

Zonder een vooraf ingestelde bestemming baseert het systeem zich op de gebruikelijke rijgewoonten van de bestuurder om de meest waarschijnlijke route te plannen om het energieverbruik te optimaliseren.

INNOVATIEVE TECHNOLOGIE VOOR MEER VEILIGHEID EN COMFORT

De Renault Austral biedt dankzij de nieuwste generatie MULTI-SENSE- en 4CONTROL-technologie toegang tot geheel nieuwe sensaties. De is voorzien van 32 geavanceerde bestuurdersassistentiesystemen (ADAS, Advanced Driver Assistance Systems) met extra passieve veiligheidsvoorzieningen. Elk systeem is intelligent en pro-actief, waardoor de Austral in zijn segment de absolute top is op het gebied van veiligheid en comfort.

MULTI-SENSE en 4CONTROL Advanced: geheel nieuwe sensaties

MULTI-SENSE en 4CONTROL Advanced zijn de visitekaartjes van de expertise van Renault en zijn bedoeld om de beleving van rijden met de Austral nog plezieriger en comfortabeler te maken.

MULTI-SENSE Advanced: meeslepende ervaringen en sensaties

Dankzij de nieuwste generatie MULTI-SENSE-technologie kan de bestuurder van de Austral de rijmodus aanpassen aan zijn stemming en wensen. Door de talrijke aanpassingsmogelijkheden kan elke reis een geheel nieuwe ervaring zijn.

Het systeem is toegankelijk via het OpenR-scherm en een knop op het stuur. De instellingen beïnvloeden van alles, van rijsensaties (weerstand in het stuurwiel, reacties van motor- en onderstel enz.) tot aan de sfeer in het interieur (binnenverlichting, temperatuur, instrumentenpaneel, weergave en kleur). Drie voorgeprogrammeerde modi (Eco, Comfort en Sport) bieden het beste niveau voor elke instelling, resp. om het brandstofverbruik te beperken, een aangepast rijregime voor veelvoorkomende situaties of juist voor extra gevoel en sensatie. Een vierde modus (Perso) geeft de bestuurder vrij spel voor elke instelling. Het Extended Grip Pack biedt twee extra modi: ‘Sneeuw’ en ‘All roads’. De bestuurder kan op elk moment tussen modi switchen, handmatig of via een gesproken opdracht aan Google Assistant.

De Renault Austral is ook voorzien van een gloednieuwe proactieve functie om het brandstofverbruik te reduceren, door automatisch te adviseren om over te schakelen naar de Eco-modus. Dat gebeurt op basis van de gewoonten van de bestuurder en real-time analyse van de omstandigheden door de ingebouwde kunstmatige intelligentie. Het advies verschijnt op het centrale scherm.

4CONTROL Advanced: meer veiligheid en meer rijplezier

Met de Austral verschijnt ook de derde generatie van de door Renault ontwikkelde vierwielbesturing: 4CONTROL Advanced13. Als geen ander in zijn segment voorziet dat systeem de Austral met een uitzonderlijk hoog niveau van comfort, wendbaarheid en prestaties. Met 4CONTROL Advanced is de Austral voorzien van een multi-link achteras, die zorgt voor een unieke balans tussen wegligging, comfort en stabiliteit. Op slecht wegdek beheerst het systeem de verticale bewegingen van de wielen beter en filtert het bulten en gaten weg, wat zorgt voor een betere wegligging, meer comfort en minder rijgeluiden.

Door toepassing van een stuuractuator op de multi-link achteras is de maximale stuurhoek van de achterwielen nu 5o, tegengesteld aan de hoek van de voorwielen (voorheen 3,5°). Daardoor heeft de Austral een draaicirkel tussen stoepranden die kleiner is dan die van gewone stadsauto’s: slechts 10,1 meter!

De Renault Austral is wendbaar en bijzonder gemakkelijk te manoeuvreren, zowel in de stad als op de snelweg. In bochten (vanaf 50 km/u en afhankelijk van de gekozen MULTI-SENSE-instellingen) sturen de achterwielen maximaal 1° in dezelfde richting als de voorwielen. Dat biedt extra stabiliteit en geeft de bestuurder een echt ontspannen rijervaring. In combinatie met MULTI-SENSE garandeert 4CONTROL Advanced onder alle omstandigheden een optimale wegligging. De bestuurders kan nu kiezen uit dertien instellingen (oorspronkelijk waren dat er drie), om het gedrag van de auto af te stemmen op zijn verwachtingen.

  1. Optie voor E-Tech Hybrid.

Intelligente en proactieve bestuurdersassistentiesystemen (ADAS)

De 32 ADAS waarmee de Austral is uitgerust, zijn onderverdeeld in ‘rijden’, ‘parkeren’ en ‘veiligheid’. De systemen zijn ontwikkeld om de bestuurder ultiem rijcomfort te bieden en hem te helpen om te allen tijde de controle over de auto te behouden. Daardoor is de veiligheid van inzittenden en medeweggebruikers gegarandeerd.

Head-up display van de volgende generatie

Met de Austral lanceert Renault ook de gloednieuwe 9,3-inch Head-Up Display. Die projecteert de snelheid, de actieve ADAS, geldende maximumsnelheid en navigatieaanwijzingen nu rechtstreeks op de voorruit – in real-time in het blikveld van de bestuurder, voor optimaal rijcomfort.

Active Driver Assist voor autonoom sturen op basis van context

Nog een state-of-the-art ADAS: Active Driver Assist. Dit systeem voegt contextuele informatie toe aan de Motorway and Traffic Companion om het toepassingsgebied uit te breiden buiten de snelweg. De bestuurder kan daarmee alle situaties optimaal de baas. Active Driver Assist combineert de systemen Adaptive Cruise Control met Stop & Go, Lane Centering, GPS- en kaartgegevens zodat het voertuig zijn route kan wijzigen (voertuigautonomie op niveau 2).

Adaptive Cruise Control (ACC) combineert de herkenning van snelheidsborden door de camera aan de voorkant van de auto met de gegevens uit het navigatiesysteem om op elk moment de veiligste snelheidslimiet te kiezen. De Austral past zijn snelheid vervolgens automatisch aan de gedetecteerde snelheid aan en houdt daarbij een veilige afstand tot de voorligger. Als het verkeer volledig tot stilstand komt, dan zet de Stop & Go-functie de auto na dertig seconden weer in beweging (voorheen was dat drie seconden).

Active Driver Assist maakt gebruik van zogenoemde geo-locatiegegevens en een specifieke kaart waarop rotondes en scherpe bochten zijn gemarkeerd. Behalve dat dergelijke situaties op het dashboard worden weergegeven, past de Austral ook automatisch de snelheid aan en accelereert weer naar de oorspronkelijke snelheid als de situatie veilig is gepasseerd. En gedurende het gehele verloop van de situatie hoeft de bestuurder niets te doen.

Lane Centering (LC) grijpt actief in op het stuurwiel en functioneert nu ook als een van de twee markeringen in lengterichting langs de rijstrook ontbreekt.

Automatische aanpassing snelheid

Traffic Sign Recognition met snelheidswaarschuwing (OSP) is geïntegreerd in Active Driver Assist, maar kan ook zelfstandig functioneren. Deze functie geeft de geldende maximumsnelheid weer in het instrumentenpaneel en in het navigatiescherm. Als de rijsnelheid hoger is, krijgt de bestuurder een optische waarschuwing te zien. Met een knop op het stuurwiel kan hij de Speed Limiter, Cruise Control en Adaptive Cruise Control activeren om die aan te passen aan de geldende snelheidslimiet.

Eco-rijassistentie
Nog een noviteit in de Renault Austral is Predictive eco driving advice. Deze functie adviseert de bestuurder het gas los te laten om brandstof te besparen – en dus minder CO2 uit te stoten – wanneer een bepaalde situatie nadert, zoals een scherpe bocht, een rotonde, een andere maximumsnelheid, een tolweg of een voorrangskruising.

De beste parkeerhulp die er is

Voor wat betreft parkeerhulpsystemen is de Renault Austral niet alleen voorzien van de gebruikelijke radars en achteruitrijcamera’s, maar van nóg twee nieuwe assistentiesystemen waarmee de Austral de top is in zijn segment.

Het 360° around view 3D camerasysteem maakt gebruik van vier camera’s om de auto en zijn directe omgeving in 3D weer te geven. De bestuurder kan de omgeving en de auto zien op de touchscreen, de weergave draaien en inzoomen. Ook een panoramische weergave van bovenaf is mogelijk, zodat de bestuurder de situatie voor en achter zijn Austral kan zien. Deze functies maken parkeren het spreekwoordelijke eitje.

Automated Park Assist (FAPK) is een verbeterde versie van het semi-automatische Easy Park Assist, doordat het de gehele parkeermanoeuvre zelfstandig kan uitvoeren. Als hij Automated Park Assist heeft ingeschakeld, hoeft de bestuurder alleen nog de directe omgeving van de Austral in de gaten te houden terwijl hij het gaspedaal bedient. De Austral parkeert zichzelf desgewenst schuin, haaks op of parallel aan de rijrichting, zonder dat de bestuurder moet remmen, schakelen of sturen.

Verhoogde actieve veiligheid

Op het gebied van actieve veiligheid is de Austral uitgerust met drie bekende bestuurdersassistentiesystemen (ADAS) die het risico van een aanrijding verminderen: Lane Departure Warning (LDW), Blind Spot Warning (BSW) en Lane Keeping Assist (LKA).

De nieuwste versie van Emergency-LKA (Blind Spot Warning en Lane Departure Prevention when overtaking) is effectiever dan ooit. Met technologie die de gegevens van de frontcamera en de radars opzij combineert, wordt de auto automatisch naar het midden van zijn rijstrook geleid als het systeem opmerkt dat de auto de rijstrook onbedoeld dreigt te verlaten en een frontale of zijdelingse aanrijding dreigt tijdens een inhaalmanoeuvre14.

Dit systeem kan worden uitgebreid met de weergave in het instrumentenpaneel van ‘Road view’, een real-time weergave van de gekozen rijstrook en voertuigen in de directe omgeving van de Austral. De auto is ook voorzien van drie andere ADAS, die zijn ontwikkeld om andere weggebruikers te beschermen, vooral voetgangers en fietsers.

Rear Autonomous Emergency Braking (Rear AEB) is, zoals de naam aangeeft, gelijk aan Autonomous Emergency Braking (AEBS), maar dan voor achteruit rijden. Als de ultrasone sensors een mogelijk obstakel detecteren (voetganger, fietser, paal), dan krijgt de bestuurder een optische en geluidswaarschuwing voordat het systeem twee seconden een noodremingreep uitvoert om een aanrijding te (helpen) voorkomen. Het systeem is actief bij achteruitrijden met een snelheid van 3 tot 10 km/u.

Rear Cross Traffic Alert (Rear CTA) detecteert voertuigen die sneller dan 4 km/u rijden als de bestuurder van de Austral probeert weg te rijden uit een (schuin of haaks op de rijrichting liggend) parkeervak met beperkt uitzicht op de weg. Als de ultrasone sensors aan de achterzijde een voertuig signaleren, dan wordt de bestuurder gewaarschuwd met optische en geluidssignalen om te stoppen en de situatie te bekijken voordat hij verdergaat.

Ten slotte waarschuwt Occupant Safe Exit (OSE) de bestuurder als hij het portier opent om uit te stappen als een andere auto, motorfiets of fietser nadert. De optische en geluidswaarschuwingen zijn bijzonder nuttig om ongevallen te voorkomen met fietsers, die vaak betrokken zijn in dergelijke situaties in de stad. De Austral heeft ook hightech koplampen die natuurlijk essentieel zijn voor de veiligheid, maar die ook het comfort verhogen.

Met LED Adaptive Vision-technologie en geïntegreerde mistmodus (AFS) past de intelligente verlichting zich aan op de hoek van het stuurwiel, de rijsnelheid en de weersomstandigheden, zodat de verlichting optimaal effect heeft, vooral in bochten en zonder andere weggebruikers te verblinden.

De Matrix LED Vision (Matrix beam/ADB) zorgt dat de bestuurder grootlicht kan blijven gebruiken voor optimaal zicht, ongeacht de aanwezigheid van andere verkeersdeelnemers. Dat is mogelijk dankzij de anti-verblindingstechnologie die de richting van de LED-lichtbundel aanpast in het belang van de veiligheid en het comfort van inzittenden van andere voertuigen.

  1. Actief bij snelheden tussen 65 en 180 km/u, ter voorkoming van zijdelingse aanrijdingen en aanrijdingen bij afslaan en van 65 tot 110 km/u voor mogelijke frontale aanrijdingen.

Passieve veiligheid op het hoogste niveau

De nieuwe Renault Austral biedt het hoogste niveau van bescherming voor zowel inzittenden als voor andere weggebruikers. Dat is te danken aan een heel gamma verbeterde passieve veiligheidsmaatregelen.

 

Versterkte basis

Allereerst is voor frontale en zijdelingse aanrijdingen en aanrijdingen aan de achterzijde het passagierscompartiment nu beter beschermd. Hoogwaardige materialen zijn toegepast om de interne structuur en de carrosserie steviger te maken.

Verder zijn er zeven airbags in het interieur geplaatst, waaronder een nieuw type airbag tussen de voorstoelen, ontworpen om in het geval van een zijdelingse aanrijding te voorkomen dat de inzittenden voorin met de hoofden tegen elkaar klappen. Ook zorgen druksensoren in de portieren voor vroege detectie van zijdelingse aanrijdingen en voor een snellere activering van de airbags.

De veiligheidsgordels zijn ook uitgerust met gordelspanners met spankrachtbegrenzers om borstletsel bij een zware botsing te voorkomen. De verankeringspunten zijn geoptimaliseerd voor een betere bescherming van de lenden.

 

Elke zitplaats is voorzien van een ‘anti-whiplash’ hoofdsteun. Voor de veiligheid van de kinderen zijn er drie Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes: twee achterin en een op de rechter voorstoel.

Verkeersveiligheid is voor Renault rijders net zo belangrijk als voor andere weggebruikers. Daarom is de structuur van de voorzijde van de Austral zodanig ontworpen dat in het geval van een aanrijding de ernst van schade aan andere voertuigen of letsel aan personen te beperken.

Ten slotte belt het e-call-systeem bij een ongeval automatisch de hulpdiensten. Het e-call-systeem geeft hen de nodige informatie over het voertuig en de locatie, zodat hulpdiensten weten welke diensten nodig zijn op basis van het aantal passagiers en de ernst van de crash.

 

Veilige batterij, duidelijke informatie
De Renault Austral E-Tech Hybrid is voorzien van een toegangsluik naar de batterij, zodat reddingsteams snel bij de batterij kunnen komen na een ongeluk. Er is ook een QR-code aangebracht op de ruit van de Austral, die reddingsteams kunnen scannen om snel vast te stellen met welk type elektrisch voertuig ze te maken hebben. Daarbij krijgen ze ook andere belangrijke informatie, zoals de locatie van de batterij en airbag, delen die veilig kunnen worden doorgezaagd etc. Die informatie kan tot 15 minuten tijdwinst geven als iemand uit de auto moet worden gehaald.

 

De snel toegankelijke batterij en QR-code zijn slechts enkele kenmerken die voor optimale veiligheid zorgen. Wereldwijd is de veiligheid van Renault rijders – net als die van werknemers van de Renault organisatie – een van de drie hoofdpijlers (samen met inclusiviteit en de groene transitie) van het duurzame ontwikkelingsbeleid van de Renault Group, als onderdeel van de Renaulution-strategie.

Kwaliteit, veiligheid, duurzaamheid: drie kernelementen van het ontwerp van de nieuwe Renault Austral

De ontwerpopdracht voor Austral draaide om bijzondere aandacht voor kwaliteit en duurzaamheid. Renault deed uitgebreide tests om zeker te zijn dat alle ADAS foutloos functioneren voor maximale veiligheid. Tijdens de tests is niet minder dan 700.000 kilometer gereden om de systemen in alle mogelijke situaties en toepassingen op de proef te stellen. Het doel: het uithoudingsvermogen, de veiligheid en de betrouwbaarheid van de Austral vaststellen. In totaal zijn 170 prototypes gebruikt om de kwaliteit en duurzaamheid van de Austral en al zijn technologie aan boord te garanderen.

Voordat de productie echt begon, zijn honderd voertuigen over meer dan twee miljoen kilometer getest op gesloten circuits en op de openbare weg, om het volledige scala omstandigheden die op de weg kunnen voorkomen, te dekken.

Ook tijdens de productie wordt de Renault Austral niet alleen onderworpen aan het volledige scala aan controles en tests met behulp van lasers, robotinspectie, 3D-scanners en dergelijke, hij wordt ook tot het uiterste getest op speciale testbanen bij de fabriek in Palencia, Spanje. Het doel: dat elk voertuig aan de strenge norm voldoet.

HOOGSTAAND WEGGEDRAG EN UITGEBREIDE CONNECTIVITEIT

Dankzij het gebruiksvriendelijke OpenR-scherm en OpenR Link-multimediasysteem met geïntegreerde Google biedt de Renault Austral toegang tot een nieuwe wereld. Plaatsnemen achter het stuur van de Austral is nog maar het begin van een bijzondere rijervaring, versterkt door meeslepende connectiviteitstechnologie. Met de slimme connectiviteit en de premium geluidskwaliteit van het Harman Kardon-audiosysteem is de Renault Austral klaar voor talloze plezierige reizen.

OpenR Link: state-of-the-art multimediasysteem dat de auto even intuïtief te bedienen maakt als een smartphone

Het OpenR-scherm in de cockpit van de Renault Austral geeft het OpenR Link-multimediasysteem weer. OpenR Link waarin Google is geïntegreerd, biedt bestuurders een meeslepende en intuïtieve rijervaring.

Slimme technologie voor de meest intuïtieve ervaring

De Austral is onderdeel van een ecosysteem waarin het voertuig fungeert als de hardware die de modernste software en geoptimaliseerde connectiviteit herbergt. Het OpenR-scherm zit boordevol technologie voor een soepele, rijke en adaptieve gebruikservaring. De technologie ondersteunt meerdere schermen voor ultramoderne connectiviteit en alles wat nodig is voor veiligheidssystemen en bestuurdersassistentiesystemen (ADAS). Dit systeem is voor de lange termijn ontworpen en biedt de mogelijkheid om systeemupdates mogelijk te maken. Het OpenR-scherm draait op het nieuwe OpenR Link-systeem waarin Google is geïntegreerd, voor een intuïtieve en optimaal verbonden gebruikservaring.

Het OpenR Link-systeem draait op Android Automotive OS, dat simpelweg de autoversie is van het besturingssysteem dat op meer dan 75% van de smartphones wereldwijd wordt gebruikt15. De software is ontwikkeld door Google, met de bedoeling dat die kan evolueren en veranderen met de komst van nieuwe technologie. De software is geschikt voor Android Auto (voor Android-smartphones) en Apple CarPlay (voor iPhones), zowel plug-in als draadloos. Dat betekent dat de Renault Austral naadloos kan communiceren met het digitale ecosysteem van de bestuurder. Behalve de navigatie met Google Maps en de handsfree Google Assistant maken de app-catalogus op Google Play (zie hieronder) en andere functies van de My Renault-app het multimediasysteem van de auto tot een volledig aan de wensen van de gebruiker aanpasbare ruimte.

OpenR Link is net zo intuïtief te gebruiken als een smartphone, met simpele bewegingen van één vinger (kort tikken, lang tikken, scrollen) of meer vingers (knijpen, zoomen enz.) en met behulp van de spraakherkenningssoftware. Het systeem ontvangt en toont meldingen en de menubalk aan de bovenkant van het scherm helpt bij het schakelen tussen de verschillende primaire functies: Home, Navigatie, Muziek, Telefoon, Apps, Voertuig.16

De interface van het OpenR Link-multimediasysteem kan net als een smartphone worden gepersonaliseerd. Elke gebruiker kan zijn eigen profiel maken en widgets gebruiken om de lay-out van het OpenR-scherm aan te passen aan zijn voorkeuren. Elk gebruikersaccount kan worden gebruikt om een uitgebreid gebruikersprofiel in te stellen om de instellingen van de Austral verder te personaliseren, de smartphone automatisch via Bluetooth te verbinden, snel toegang te krijgen tot favoriete radiostations en meer. Elk gebruikersprofiel kan ook worden gekoppeld aan een persoonlijk Google-account voor een nog rijkere ervaring.

OpenR Link is net als het besturingssysteem van een smartphone of tablet, verbonden met de cloud en ontworpen om in de loop van de tijd te evolueren. Automatische updates worden verzonden via Firmware Over-The-Air (FOTA)-technologie. De gebruiker hoeft voor Google-apps niets te doen om de nieuwste kaarten en Points of Interest te ontvangen. Voor updates van het systeem hoeft de

  1. Bron: Kantar World Panel, maart 2021.
  2. Afhankelijk van scherm.

gebruiker alleen maar het bericht te accepteren dat op het scherm verschijnt. Dankzij krachtige, grootschalige microchips kunnen upgrades nog jaren doorgaan met voldoende ruimte voor toekomstige slimme, verbonden oplossingen.

Alle Google-services en meer

Het OpenR Link-systeem biedt een handige, gepersonaliseerde en naadloze gebruikservaring met geïntegreerde Google17. Die komt tot stand in een omgeving die voor de meeste gebruikers vertrouwd en gemakkelijk te gebruiken is en is gebaseerd op drie pijlers:

Harman Kardon: geluidskwaliteit van de nieuwste generatie

Voor de Renault Austral is behalve het Arkamys-audiosysteem optioneel een eersteklas systeem leverbaar van specialist Harman Kardon – al meer dan zestig jaar toonaangevend in audio voor auto’s.

Eersteklas audiokwaliteit

Het optionele hightech Harman Kardon-audiosysteem biedt een uitzonderlijke geluidservaring. De akoestiek-ingenieurs van Renault en Harman Kardon werkten intensief samen om te zorgen voor een perfect geïntegreerd hifi-geluid. Dit premium audiosysteem heeft een vermogen van 485 watt en omvat maar liefst twaalf speakers: een centrale midrange-speaker voorin, twee tweeters aan weerszijden van het instrumentenpaneel, twee sprekers in de bekleding van de achterportieren. twee woofers in de bekleding van zowel de voor- als de achterportieren, twee midrange-units aan weerszijden van de hoedenplank en een subwoofer in de bagageruimte.

De midrange-units zijn voorzien van een gepatenteerde coaxiale motorspeaker (midrange en tweeter) met akoestische lens en golfgeleider, voor ongeëvenaarde geluidsweergave en brede, gecontroleerde geluidsspreiding. Dat zorgt voor een optimale weergave van zowel muziek als gesproken woord en een stabiel en gefocust geluidsbeeld.

De tweeters zijn voorzien van een koepel van hoogwaardige zachte stof voor een soepele, gedetailleerde geluidsweergave tot op de hoogste hoorbare frequenties. De krachtige woofers voorin zorgen voor een dynamische basweergave en bieden ondersteuning voor het middentonengebied. Ze zijn ontworpen met een ECS-subwoofer voor moeiteloze basweergave met geringe vervorming.

  1. Afhankelijk van het land en het gekozen scherm.
  2. Alle connectiviteitsdiensten in de Renault Austral vereisen een simkaart en een 4G-abonnement. De simkaart en het abonnement zijn de eerste vijf jaar na aankoop inbegrepen bij de nieuw gekochte auto. Daarna kan de klant zijn of haar smartphone gebruiken als wifi-hotspot (genoeg om het Google-pakket of gedownloade applicaties te selecteren) of een nieuw abonnement afsluiten. Google, Android, Android Auto, Google Maps en alle andere merken zijn handelsmerken van Google LLC.

De surround breedband midrange-luidsprekers zijn vervaardigd van zeer duurzaam aluminium en ontworpen voor de weergave van de midden- en hoge frequenties. Ze dompelen de inzittenden – zowel voorin als achterin – op natuurlijke wijze onder in het geluid en bieden stabiliteit van het geluidsbeeld. Ten slotte is de extern gekoppelde subwoofer een unieke ontwikkeling, die dient om het gewicht en het volume van de behuizing te verminderen. De subwoofer levert uitzonderlijk hoge prestaties in het lage frequentiebereik.

Het volledige premium audiosysteem van Harman Kardon past elegant in het interieur van de Austral. De speakers in de voorportieren zijn van een minimalistisch, strak design. De roestvrijstalen roosters zijn bedekt met een zeer sterke matzwarte coating en lasergesneden patronen. Ook de midrange unit voorin is naadloos in het dashboard geïntegreerd. Die is ook voorzien van een matzwart roestvrijstalen rooster met de kenmerkende schuine strepen van het merk Harman Kardon en verfraaid met een strip van geborsteld roestvrij staal met het iconische logo.

Hetzelfde geluid voor iedereen

De inzittenden kunnen kiezen uit vijf ‘soundscapes’: Studio, Concert, Immersion, Lounge en Club. Elke soundscape biedt een stabiel, helder geluidsbeeld en stereogeluid voor alle inzittenden, per inzittende aangepast aan zijn positie in de auto. Virtual Center-technologie verwerkt de audiosignalen van elke speaker om een stereopodium te garanderen met een middenbeeld recht voor de luisteraar, alsof die in de optimale positie voor de luidsprekers zit. De audio in de Austral biedt dus dezelfde luisterervaring als de installatie thuis. Een geavanceerd algoritme reguleert het volume en de toonbalans bij elke snelheid.

Ten slotte maakt het gepatenteerde Quantum Logic Surround-algoritme het mogelijk om ingangsbronnen te scheiden. Door streams voor elke luidspreker te verdelen, biedt het een volledige muzikale onderdompeling voor elke passagier. De meeslepende audio-ervaring wordt dus versterkt door uitzonderlijke helderheid en gedetailleerde weergave.

Renault Austral: meer dan een auto, een echte service

De Austral is een SUV van de nieuwe generatie slimme, adaptieve en flexibele voertuigen van Renault, de ‘Nouvelle Vague’. Deze SUV is voorzien van technologie om bestuurder en passagiers beter van dienst te zijn en is het startpunt van een nieuwe service voor proactief onderhoud en connected diensten, om aan de nieuwe verwachtingen van consumenten en wagenparkbeheerders te voldoen.

Een verbonden rijervaring

Met behulp van cloudgebaseerde kaartgegevens en kunstmatige intelligentie zijn de verbonden bestuurdersassistentiesystemen in de Austral nu voorspellend. De systemen omvatten Active Driver Assist, Over Speed Prevention, Adaptive Cruise Control, Predictive Eco-Driving Assistant en Predictive Hybrid rijden19. Deze technologie is niet alleen nuttig, proactief en slim, maar helpt ook de veiligheid, efficiëntie en comfort voor iedereen te verbeteren.

Proactief onderhoud

Om het leven van zijn gebruikers gemakkelijker te maken, biedt de Renault Austral een nieuwe connected onderhoudsservice20. Gegevens over het gebruik van de auto worden verzameld (afgelegde kilometers, rijstijl, mededelingen in het instrumentenpaneel enz.) en geanalyseerd door Renault medewerkers om de toekomstige onderhoudsbehoefte te signaleren. De gebruiker wordt dan

  1. ADAS afhankelijk van de uitvoering standaard of optioneel.
  2. Beschikbaarheid afhankelijk van productiedatum.

tijdig eraan herinnerd dat de auto een servicebeurt nodig heeft, dat de banden moeten worden vervangen of iets eenvoudigs als de handsfree-kaart die een nieuwe batterij nodig heeft. In de wetenschap dat Renault hen bijstaat, kunnen Austral-rijders met een gerust hart op weg, zonder zorgen over onderhoud.

My Renault diensten

De Austral is ook voorzien van praktische oplossingen voor controles en assistentie op afstand. Dankzij het My Renault-platform en de connectiviteit van de Austral profiteren zowel particuliere als zakelijke eigenaren van diverse diensten.

My Renault is toegankelijk via de mobiele app en kan worden gebruikt om op een parkeerplaats de auto terug te vinden met de functie ‘Mijn voertuig lokaliseren’, of om op afstand de koplampen te laten knipperen en te claxonneren. De applicatie kan ook worden gebruikt om het elektronische handboek van de Austral te raadplegen of om bijvoorbeeld op afstand de informatie van het instrumentenpaneel (kilometerstand enz.) te bekijken. Of om het servicecontract in te zien, contact op te nemen met een Renault monteur en om een afspraak te maken. De meeste functies van de My Renault-app kunnen ook worden geopend en gebruikt via het OpenR-scherm.

De mogelijkheid om de Austral op afstand te besturen wordt aangeboden aan wagenparkbeheerders, met een volwaardige reeks oplossingen om het wagenparkbeheer te optimaliseren en de bedrijfskosten te beheersen. Dergelijke functies-op-afstand zijn het openen, sluiten en starten van de auto via een smartphone voor autodelen; controle van het brandstof- en oliepeil, onderhoudsmeldingen enz. Uiteindelijk kunnen de gegevens, die in bepaalde landen gedeeld worden met Renault en de Austral-servers, ook helpen bij het bieden van op maat gemaakte verzekeringsoplossingen voor professionals en particulieren.

Gedurende de hele levensduur van de Austral worden de My Renault-diensten voortdurend uitgebreid en doorontwikkeld, voor een naadloze combinatie van het leven aan boord en dat daarbuiten.

OVER RENAULT

Renault, een historisch mobiliteitsmerk en pionier van elektrische voertuigen in Europa, heeft altijd innovatieve voertuigen ontwikkeld. Met het strategische plan ‘Renaulution’ is Renault begonnen aan een ambitieuze, waardegenererende transformatie in de richting van een competitiever, evenwichtiger en geëlektrificeerd gamma. De ambitie is om moderniteit en innovatie in technologie, energie en mobiliteitsdiensten in de auto-industrie en daarbuiten te belichamen.

Maak online afspraak

Bezoek webshop

Onze klanten geven ons een 9.7 van 10

op basis van 803 beoordelingen