Bellen Online werkplaats afspraak Occasions

De nieuwe Renault Clio

De nieuwe Renault Clio is de eerste seriegeproduceerde auto met het nieuwe Renault-design van de hand van Nederlander Laurens van den Acker. Met de nieuwe hatchback van Renault wordt de stijl en de emotie van de Renault conceptcars doorgevoerd in de seriegeproduceerde auto’s.

“De nieuwe Renault Clio roept sensualiteit en verlangen op. De auto straalt dynamiek uit, net als de DeZir conceptcar. Geen harde uitstekende hoeken, alleen maar rondingen die de nieuwe Clio zeer aaibaar maken.” – Laurens van den Acker – Directeur Industrial Design

De juiste proporties

De nieuwe Renault Clio valt op door z’n nieuwe neus waarop het uitvergrote Renault-logo prijkt dat verticaal op een hoogglans zwarte achtergrond is geplaatst. Eerder al werd dit stijlelement gepresenteerd op de conceptcar DeZir. De koplampen met chromen omlijsting en de LED-dagrijverlichting maken het front expressief. Renault biedt de nieuwe Clio hatchback alleen als vijfdeurs uitvoering aan. Het model onderscheidt zich door een sportief design, dat extra wordt geaccentueerd door de achterste portierhandgrepen die mooi zijn weggewerkt in de C-stijl. Ten opzichte van zijn voorganger is de Clio verlaagd, is de spoorbreedte vergroot en zijn de wielen aanzienlijk verder naar buiten geplaatst. Dat zorgt voor een ontwerp met meer dynamiek en persoonlijkheid. De nieuwe Renault Clio wordt geïntroduceerd in acht kleuren, waaronder Rouge Flamme (introductiekleur), die eveneens is geïnspireerd op de kleur van de DeZir.

Een modern en ergonomisch interieur

Het interieur van de nieuwe Clio past perfect bij de stijl van het exterieur. Het oogt robuust en is door een keuze aan warme kleurstellingen en details in chroom en hoogglans zwart aantrekkelijk om te zien. In de middenconsole is het multimediasysteem ergonomisch weggewerkt. Verder is de Clio voorzien van een digitale snelheidsmeter. Bij de Clio is alles erop gericht om het welzijn van de inzittenden te verhogen.

Talrijke mogelijkheden om de auto te personaliseren, à la carte en betaalbaar

Al in de eerste ontwerpfase van de nieuwe Clio heeft Renault nagedacht over de mogelijkheden voor het personaliseren van de auto, zowel het exterieur als het interieur. Al bij de introductie levert Renault bijvoorbeeld speciale buitenspiegelkappen, grillelijsten, beschermlijsten aan de onderzijden van de portieren, velgen in afwijkende kleuren en striping mogelijkheden voor het dak. In het interieur kunnen het dashboard, de portierpanelen, het stuurwiel, de handgrepen, de versnellingspookomlijsting, de uitstroomopeninglijsten, de bekledingen en vloermatten worden aangepast aan de smaak van de bezitter. De klant kan kiezen uit verschillende thema’s die Renault in aantrekkelijk geprijsde pakketten aanbiedt.

De nieuwe Renault Clio zit vol met innovaties

Traditiegetrouw heeft ook de nieuwe Clio een aantal innovaties dat de normen van dit segment opnieuw definieert en de prestaties van een kleine auto opwaardeert.

Renault R-Link, het ingebouwde tablet dat met de auto en met internet communiceert

Renault heeft inmiddels al heel wat innovaties op zijn naam staan: het merk kwam als eerste fabrikant uit met radiobediening op het stuur (1982 – R11 Electronic), met een ingebouwd navigatiesysteem (1994 – Safrane), met een betaalbare handsfree Card (2001), met high definition schermen en met een GPS van Carminat TomTom (2009 – Clio). Kort na de lancering van het Carminat TomTom® LIVE navigatiesysteem met internetaanlsuiting komt Renault nu met de innovatieve R-LINK.
Dit systeem is als optie leverbaar op de nieuwe Clio (1), Renault R-Link vormt de schakel tussen de auto en multimedia:

een groot 7 inch (18 cm) touch screen, intuïtieve stembediening en – nieuw op de markt – een door de klant persoonlijk in te stellen beginscherm waarmee de meeste functies eenvoudig en veilig zijn te bedienen zonder dat de bestuurder z’n ogen van de weg hoeft te halen;

TomTom® navigatiesysteem met een LIVE functie die nauwkeurige real time verkeersinformatie geeft, tegelijkertijd de route aanpast en het brandstofverbruik optimaliseert;

connectie met de elektronica van de auto waardoor de geavanceerde eco-rijstijl functie is te verkrijgen die het brandstofverbruik beperkt;

Renault R-Link Store, de eerste automobiel Appstore. De gebruiker kan eenvoudig vanuit zijn auto of vanaf zijn pc via MyRenault een uitgebreid en gevarieerd aanbod apps bekijken en downloaden.

Renault zal het ‘connected’ aanbod van R-Link voortdurend uitbreiden. Naast de LIVE TomTom® services kan de gebruiker bijvoorbeeld ook zijn mailbox checken, informatie opzoeken, zijn agenda beheren, twitteren, een parkeerplaats of tankstation vinden.

Eén van de apps van de Renault R-Link is Renault R-Sound Effect waarmee een eigen geluidsfeer kan worden weergegeven in de nieuwe Clio. Met Renault R-Sound Effect kunnen 6 motorgeluiden worden gekozen die aan de hand van het gemaakte toerental een motorgeluid weergeven in de auto.

Renault levert voor de nieuwe Clio ook het multimediasysteem MEDIA NAV(2). Dit systeem is ingebouwd in het dashboard en is op gevoel te bedienen via een 7 inch (18 cm) touch screen. MEDIA NAV bevat een radio en Bluetooth® voor het beluisteren van muziek via audio streaming of waarmee handsfree is te bellen. Op de USB- en jackaansluitingen in het front zijn andere, losse apparaten aan te sluiten. MEDIA NAV is voorzien van het Nav N Go navigatiesysteem met 2D- en 3D-weergave. Via de USB-poort en de speciale webinterface zijn de kaarten van NAVTEQ eenvoudig te updaten.

Wereldpremière: Radio’s met Bluetooth® en Renault Bass Reflex

Voor alle versies van de nieuwe Clio levert Renault een ingenieus geluidweergave-systeem dat is ingebouwd in de luidsprekers van de voorportieren. Het systeem heet ‘Renault Bass Reflex’. Het maakt het mogelijk om het volume en het geluid van huiskamerspeakers (30 l) weer te geven. De lage tonen worden beter en zonder vervorming weergegeven.

Alle radio’s voor de nieuwe Clio hebben de Bluetooth® functie waarmee handsfree is te bellen en waarmee is te luisteren naar muziek via audio-streaming of via mp3-spelers. De geluidskwaliteit is perfect. Alle radio’s hebben USB- en jack-aansluitingen in het front.

De nieuwe Clio: zuinig en schoon rijden

Om zuinig rijden met prettig rijden te laten samengaan heeft Renault voor de nieuwe Clio een grotendeels vernieuwd aanbod benzine- en dieselmotoren samengesteld. De twee nieuwe benzinemotoren Energy TCe 90 en TCe 120 combineren een laag verbruik en een beperkte CO2-uitstoot met voldoende acceleratievermogen. De nieuwe generatie van de Energy dCi is grondig herzien. Dat stelt de nieuwe Clio in staat om verbruiksrecords te breken terwijl dat zeker niet ten koste gaat van het rijplezier.

Twee nieuwe Energy-motoren: de beste technieken voor dagelijks gebruik

Nieuwe benzinemotor Energy TCe 90

De nieuwe Renault Clio is de eerste Renault met de driecilinder turbo Energy TCe 90. Het is ook de eerste driecilinder van Renault; hij biedt een bijzonder goede verhouding rijplezier/verbruik:

een driecilinder turbomotor met een cilinderinhoud van 899 cm3, voorzien van Stop & Start, die de prestaties levert van een 1,4 liter atmosferische motor;

een snel reagerende turbo die kracht levert vanaf de laagste toerentallen, 90 pk en 135 Nm bij 2.000 t/min (90 % koppel beschikbaar vanaf 1.650 t/min, en tot 5.000 t/min);

een verbeterde versie met langere overbrengingsverhoudingen die 4,3 liter/100 km verbruikt en 99 g CO2 /km [3] uitstoot;

21 % minder verbruik en uitstoot van CO2 e vergeleken met de TCe 100 die hij vervangt.

Nieuwe dieselmotor: Energy dCi 90

De Energy-familie is uitgebreid met een 90 pk versie van de 1.5 dCi, voorzien van Stop & Start:

een 1.5 met vier cilinders en een koppel van 220 Nm beschikbaar vanaf 1.750 t/min, ofwel een winst van 20 Nm vergeleken met de vorige dCi 85;

voorzien van het Renault eco2 label, een verbruik van slechts 3,2 l/100 km en een CO2– uitstootvan 83 g/km 3.

Een nieuwe TCe 120 gekoppeld aan de EDC zestraps automaat

Een première voor Renault in het B-segment is de TCe 120 waarmee de nieuwe Clio kan worden geleverd. Deze motor is bijzonder pittig. De TCe 120 is gekoppeld aan de EDC (Efficient Dual Clutch) met zes versnellingen:

een 1.2 met vier cilinders met de prestaties van een 1.6;

een direct ingespoten turbo-benzinemotor met 120 pk en een koppel van 190 Nm vanaf 1.750 t/min.

Deze motor wordt momenteel gehomologeerd en komt in de loop van de eerste helft van 2013 op de markt. Het wordt één van de zuinigste en krachtigste motoren in zijn klasse.

Renault biedt de EDC met dubbele koppeling in 2013 ook aan in combinatie met de dCi 90.

Systemen voor het stimuleren van eco-rijden

De nieuwe Renault Clio biedt naast de techniek ook een aantal efficiënte oplossingen aan dat de bestuurder helpt bij het beperken van zijn verbruik en de uitstoot van CO2:

een ECO-modus(4) die geactiveerd wordt met een druk op een knop en ervoor zorgt dat het verbruik met 10% kan dalen door de prestaties van de auto te wijzigen;

rijstijl-indicatoren (groen, geel, oranje) de schakelindicatoren (GCI – Gear Changes Indicator) op het dashboard helpen de bestuurder om zijn rijstijl aan te passen zodat er minder brandstof wordt verbruikt;

de app Driving eco2 van Renault R-Link biedt informatie waarmee de bestuurder zijn rijgedrag kan analyseren en eventuele corrigerende maatregelen kan nemen om het brandstofverbruik en de uitstoot van CO2 te beperken.

De nieuwe Renault Clio, kwaliteit en veiligheid

De nieuwe Clio wordt in Flins (Frankrijk) en in Bursa (Turkije) geproduceerd volgens de kwaliteitsnormen van Renault. De Clio heeft het platform B van de Renault Nissan Alliantie. Het platform is door Renault verder verbeterd en draagt bij aan meer comfort, een grotere wendbaarheid en een verminderd geluidsniveau.

Op het gebied van veiligheid heeft de Clio een reputatie hoog te houden. De Clio III was immers de eerste auto uit het B-segment die in 2005 vijf sterren behaalde bij de Euro NCAP crashtests. Uiteraard voldoet ook de nieuwe Clio aan alle veiligheidsnormen.

Meer details over de nieuwe Clio volgen in september bij de internationale perspresentatie en op de Autosalon van Parijs.

www.clio.renault.nl

De onthulling van de nieuwe Clio gebeurt op een heel originele, interactieve, digitale manier in drie fases:

in september is de lancering te bekijken met een verrassing gekoppeld aan de commercial.

De Clio legende: 22 jaar succes!

De Clio kwam in 1990 op de markt, dit jaar al weer 22 jaar geleden! Inmiddels zijn er 11,5 miljoen Clio’s verkocht in 115 verschillende landen. In Nederland zijn er in totaal ruim 160.000 verkocht. Sinds zijn lancering speelt de Clio een belangrijke rol in de geschiedenis van Renault en het segment van de kleine, multifunctionele auto’s in Europa. Zijn handelsmerk bestaat uit het upgraden van het segment door prestaties en uitrustingen van een hoger segment bereikbaar te maken voor een groter publiek. De Clio is als enige auto tot tweemaal toe verkozen tot Auto van het Jaar.

1990 : lancering van de Clio I, die Auto van het Jaar in 1991 wordt.

1991-1993 : lancering van de Clio Williams en de Clio Baccara: sport en premium, toen al!

1998 : lancering van de Clio II, de eerste auto uit dit segment die vier sterren scoort bij de Euro NCAP crashtests; de radio met apart display, airconditioning en een navigatiesysteem met kleurenscherm worden bereikbaar voor een groot publiek.

2000 : Clio Renault Sport en Clio V6 leggen een bom onder het segment van de sportauto’s.

2005 : de komst van de Clio III, de eerste auto uit het B-segment die vijf Euro NCAP-sterren behaalt ; de Renault Card wordt voor het grote publiek geïntroduceerd.

2006 : Clio III Auto van het Jaar.

2007 : de eerste 1.2 turbo benzinemotor in het segment.

2008 : voor de eerste keer verschijnt er ook een breakversie van de Clio, de Clio Estate.

2009 : lancering van Carminat TomTom®, het navigatiesysteem dat echt bereikbaar is voor het grote publiek

2010 : Clio viert zijn twintigste verjaardag, inmiddels zijn er meer dan elf miljoen Clio’s verkocht.

Carminat TomTom® Live, het eerste totaal geïntegreerde navigatiesysteem voor een betaalbare prijs.



(1)Afhankelijk van het uitrustingsniveau en het land waar de auto op de markt is

(2)Afhankelijk van het uitrustingsniveau en het land waar de auto op de markt is

(3)Gehomologeerd verbruik en gehomologeerde uitstoot

(4)Afhankelijk van het uitrustingsniveau en het land waar de auto op de markt is

Maak online afspraak

Bezoek webshop

Onze klanten geven ons een 9.7 van 10

op basis van 788 beoordelingen