De nieuwe Renault Kadjar: attractieve stijl en nog meer comfort
12 september 2018
Met zijn vloeiende lijnen, dynamische kwaliteiten en hoog comfortniveau verkreeg de Renault Kadjar bij zijn introductie in 2015 direct een sterke positie in het compacte SUV-segment. De nieuwe Renault Kadjar is op alle fronten verbeterd. Traditionele SUV-kenmerken worden gecombineerd met een extra attractieve en stijlvolle uitstraling met dynamische, strakke lijnen. De Kadjar legt de nadruk op comfort, kwaliteit en ergonomisch design. Het interieur is opnieuw ontworpen voor een nog aangenamere ervaring. Tot slot is het rijplezier in de Renault Kadjar verder verhoogd dankzij de nieuwe, geavanceerde en efficiënte benzine- en dieselmotoren. Prijzen en data worden in een later stadium bekend gemaakt.
Exterieurdesign
Uit klantonderzoek blijkt dat design het belangrijkste koopargument is bij de Renault Kadjar. Bij de nieuwe Kadjar is het lijnenspel nog eleganter, vloeiender en verfijnder.
Volledig nieuwe lichtsignatuur
Aan de voorzijde wordt de nieuwe Kadjar gekenmerkt door de C-vormige lichtsignatuur zoals bij andere Renault modellen. Dit wordt extra verfraaid door de knipperlichten te integreren in de led-dagrijverlichting. Tevens maken de mistlampen nu gebruik van LED Pure Vision techniek (standaard vanaf de uitvoering Intens) waarmee zes keer minder energie verbruikt wordt dan bij halogeenlampen. De mistlampen zijn bovendien rechthoekig, waarmee het avontuurlijke karakter van de Kadjar geaccentueerd wordt.
Ook aan de achterzijde zijn de indicatoren voorzien van led-verlichting, evenals de achteruitrij- en mistverlichting die een slanker ontwerp gekregen hebben en nu in de achterbumper geïntegreerd zijn.
Sterkere visuele identiteit
De ontwerpers hebben het design aan de voor- en achterzijde herzien om de aantrekkingskracht van de Kadjar te versterken. Zo is de grille breder en voorzien van nieuwe verchroomde elementen. De bumpers zijn stijlvoller, terwijl nu een groter deel daarvan in carrosseriekleur is gespoten.
Krachtige exterieurstyling
Afhankelijk van het uitrustingsniveau is de nieuw ontworpen achterbumper voorzien van verchroomde details waarmee de krachtige uitstraling van de Kadjar versterkt wordt. De topversies hebben tevens een haaienvinantenne.
Nog meer keuze
De nieuwe Kadjar is leverbaar met keuze uit nieuw ontworpen wielen van 17- tot 19-inch en drie nieuwe carrosseriekleuren: ‘Vert Oural’, ‘Bleu Iron’ en ‘Gris Highland’.
Interieurdesign en zichtbare kwaliteit
Direct bij het begin van de ontwikkeling van de Kadjar kreeg passagierscomfort de hoogste prioriteit. De nieuwe versie gaat een stap verder met een eigentijds ontwerp en zichtbaar verbeterde kwaliteit.
Nieuwe, elegantere touchscreen
In het midden van het dashboard is een nieuwe touchscreen gemonteerd met nieuwe technologie voor een helderder beeld en snellere respons. Het diagonale 7-inch beeldscherm van het R-LINK 2 multimedia- en navigatiesysteem met bedieningsknoppen aan weerszijden is geheel naadloos geïntegreerd in het dashboard voor een elegant, onafgebroken geheel.
Aircoknoppen met ergonomisch ontwerp
Het nieuwe bedieningspaneel voor de automatische klimaatcontrole heeft een moderner en meer ergonomisch ontwerp waarbij de temperatuur- en ventilatie-instellingen worden weergegeven in het midden van drie draaischakelaars. Duidelijk en intuïtief.
Verdere kwaliteit upgrades
De nieuwe Kadjar heeft nog meer oog voor detail. De ventilatieroosters, deurgrepen en middenconsole zijn voorzien van details in satijnchroom. De knoppen van de elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels hebben een nieuw ontwerp inclusief verlichting voor een eenvoudigere bediening in het donker.
Nieuwe mogelijkheden voor interieurambiance
Behalve nieuwe kleuren zijn ook nieuwe bekledingsstoffen met fraai stikwerk beschikbaar en in sommige gevallen zelfs met geborduurd 3D-effect. Ook nieuw is Alcantara stoelbekleding voor de Bose-uitvoering.
Kadjar Bose
Met de introductie van de nieuwe Kadjar krijgt de Bose-uitvoering een update. Deze versie heeft onderscheidende interieurkenmerken zoals Alcantara stoelbekleding, zwarte hemelbekleding en speciale beschermende vloermatten. Aan de buitenkant is de Bose te herkennen aan de 19-inch lichtmetalen wielen, skidplates aan de voor- en achterzijde in contrasterende kleur en zwarte buitenspiegelkappen.
Comfort
De verbeteringen aan boord van de Renault Kadjar maken een groot verschil.
Ergonomisch verbeterde stoelen
Bij de nieuw ontworpen stoelen is het zitvlak nu in lengte verstelbaar. Tevens bevatten de stoelen nieuw schuimrubber met extra dichtheid om het zitcomfort te verbeteren en vermoeidheid bij lange ritten te voorkomen. De verschuifbare armleuning past bij ieder postuur.
Nieuwe deurpanelen
De deurpanelen zijn volledig nieuw ontworpen. De knoppen van de elektrisch bedienbare ramen zijn nu samengevoegd met die van de buitenspiegels en voorzien van verlichting. Ideaal voor ’s avonds en bovendien mooier in het interieur. Onder de satijnchromen sierpanelen zitten grotere opbergvakken waarin een grotere fles water past.
De nieuwe ventilatieroosters aan de achterzijde van de middenconsole zorgen voor verbeterde koeling/verwarming en comfort voor passagiers op de achterbank.
Praktische bruikbaarheid
Nieuwe Kadjar maakt het leven gemakkelijker
De Kadjar is tot op de kleinste details verbeterd voor nog meer gebruiksgemak in het dagelijkse leven.
Nieuwe inrichting van de middenconsole
In de middenconsole zitten twee grotere bekerhouders met verstelmogelijkheid en het opbergvakje vóór de versnellingspook is nu verlicht.
Veelzijdige connectiviteit
Bij de nieuwe Kadjar is het R-LINK 2 multimedia- en navigatiesysteem ook voorzien van smartphone mirroring en smartphoneconnectie via Android Auto en Apple CarPlay. Bestuurders kunnen hun favoriete smartphone-apps die te gebruiken zijn tijdens het rijden, laten weergeven op het beeldscherm.
Handige voorzieningen
De opbergvakken in de voorste portieren zijn nu groot genoeg voor een 1,5-liter fles, terwijl passagiers achterin twee usb-aansluitingen tot hun beschikking hebben. Ook prettig is de instapverlichting die het deel langs de dorpel verlicht.
Royale bagageruimte
Met een inhoud van 527 liter (VDA) heeft de Kadjar een van de grootste bagageruimtes in zijn klasse. De rugleuning van de achterbank is met een simpele handeling via de ‘Easy Break’-hendels in de kofferruimte neerklapbaar in ongelijke delen (60/40). Daarmee kan ook de leuning van de passagiersstoel neergeklapt worden om voorwerpen van meer dan 2,5 meter lengte te vervoeren.
Motoren
Verbeterde efficiency en prestaties
De Kadjar is voorzien van nieuwe generatie Renault motoren. Om te voldoen aan de geldende normen zijn zowel de benzine- als de dieselmotoren uitgerust met de nieuwste emissiecontroletechnologie. Tegelijkertijd staan de krachtbronnen garant voor verbeterde prestaties en een lager brandstofverbruik.
Ultramoderne 1.3 TCe GPF benzinemotor
De Kadjar wordt leverbaar met de 1.3 TCe-motor die debuteerde in de Renault Scénic en inmiddels ook in de Mégane geleverd wordt. Deze benzinemotor is ontwikkeld door de Alliantie in samenwerking met Daimler en voldoet aan de hoogste normen op het gebied van prestaties en rijeigenschappen. Mede dankzij de viercilinder opstelling is de motor bijzonder soepel en trillingvrij. De prestaties bij lage toeren zijn uitstekend dankzij het royale koppel. Bovendien is de motor in de Kadjar voorzien van een benzinepartikelfilter (GPF).
De filter vernietigt deeltjes in de uitlaatgassen door ze op te vangen in een microporeuze honingraatstructuur die automatisch met regelmatige tussenpozen regenereert. De TCe GPF-motor is verkrijgbaar in drie versies: de TCe 140 GPF, TCe 160 GPF en TCe 160 EDC GPF. De laatste is gekoppeld aan een automatische EDC-transmissie.
Diesel: meer vermogen en minder schadelijke uitstoot
De gemoderniseerde dieselmotor is uitgerust met een selectief katalytisch reductiesysteem (SCR), dat wordt beschouwd als de meest effectieve oplossing voor nabehandeling van stikstofoxide (NOx).
Deze technologie vermindert de uitstoot van vervuilende stoffen, terwijl de motor – die nu wordt aangeduid als ‘Blue dCi’ – meer kracht levert.
- De Blue dCi 115 verhoogt het vermogen met 5 pk (3,6 kW) in vergelijking met de dieselmotor die hij vervangt. In eerste instantie is alleen een handbediende transmissie leverbaar. Later is de Blue dCi 115 ook beschikbaar met de EDC-automaat met dubbele koppeling.
Betrouwbaarheid getest en goedgekeurd
De betrouwbaarheid van de aandrijflijn is een belangrijk aandachtspunt voor Renault. De nieuwe 1.3 TCe benzinemotor heeft daarom niet minder dan 40.000 testuren achter de rug. Dat komt overeen met 14 jaar gebruik, acht uur per dag!