Bellen Online werkplaats afspraak Occasions

De Nieuwe Renault 5 E-Tech electric

(voor meer foto’s zie onderaan tekst)

Wat werkt beter dan een popicoon om elektrische auto’s populair te maken op de Europese markt?

De oorspronkelijke Renault 5 was een unieke auto die bekend stond om zijn avant-gardistische ontwerp, zijn veelzijdigheid en zijn bescheiden brandstofverbruik. De Renault 5 bood miljoenen gezinnen een oplossing voor de uitdagingen van destijds, zoals de oliecrisis, de veranderende levensstijl en de groeiende behoefte aan een tweede auto. De nieuwe Renault 5 E-Tech electric bouwt voort op dat uiterst moderne erfgoed en is een gedurfd antwoord op de maatschappelijke en ecologische uitdagingen van nu: minder energieverbruik, meer duurzaamheid en een kleine ecologische voetafdruk.

Dankzij zijn hartveroverende design, zowel functionele als plezierige elektrische en digitale functies, en een verantwoordelijke, lokale circulaire productie, zet de Renault 5 E-Tech electric een nieuwe standaard voor stadsauto’s in de energietransitie.

Een uniek en emotioneel AANSPREKEND DESIGN
Toen Renault hem in 1972 introduceerde, viel de Renault 5 op met zijn originele en moderne design. Zijn plastic schildbumpers en felle carrosseriekleuren en de vorm van zijn koplampen gaven hem een ondeugende, bijna menselijke uitstraling. De Renault 5 weerspiegelde de veranderende samenleving van destijds en werd direct een hit – vooral bij vrouwen en jongeren, toen een nieuwe groep kopers. De Renault 5 was een frisse verschijning, een symbool van vrijheid en levensvreugde.

Maar hoe blaas je een icoon waarvan de populariteit nooit is afgenomen nieuw leven in? Wat is de beste manier om er een nieuw, begeerlijk model van te maken? En dan niet alleen voor wie de oorspronkelijke Renault 5 kent, maar ook voor jongere generaties met andere verwachtingen, terwijl de wereld in de greep is van een elektrische en digitale transitie. Welke waarden zijn belangrijk voor het nieuwe model? Het zijn slechts enkele van de vele vragen die het projectteam zich stelde – over onderwerpen variërend van het uiterlijk via de ontwikkeling tot en met de lancering van de nieuwe Renault 5 voor de 21e eeuw.

Het designteam koos voor een emotionele aanpak en hanteerde een ‘retro-futuristische’ stijl. Felle kleuren, koplampen met een brutale uitstraling, verticale achterlichten, gewelfde spatborden, een aparte kleur voor de accentlijsten boven de zijruiten, een ventilatierooster in de motorkap en meer: de Renault 5 E-Tech electric knipoogt nadrukkelijk naar de ondeugende stijl van zijn voorganger. Het idee was om een nieuwe draai te geven aan details die mensen zich meteen herinneren, maar passend in de energietransitie en de stijl van de 21e eeuw.

Het rooster in de motorkap is opnieuw ‘uitgevonden’. Het is nu een laadindicator in de vorm van het cijfer 5. Als de bestuurder zijn Renault 5 E-Tech electric nadert, licht de indicator op, wat de interactie tussen hem en zijn auto illustreert. Een ander voorbeeld van de ‘vermenselijkte’ interface van de auto is de begroeting door de pupilvormige LED-koplampen, die naar de bestuurder ‘knipogen’. Wat de oorspronkelijke Renault 5 niet had, maar wat tegenwoordig essentieel is voor optimale efficiëntie, zijn de aerodynamische kenmerken. Ze zijn aanwezig, maar onzichtbaar, zoals het aerodynamische glazen paneel over de achterlichten, dat is aangebracht om de luchtstroom te optimaliseren.

De emotie die het carrosseriedesign oproept, wordt in het interieur weerspiegeld. De bestuurder wordt hartelijk ontvangen in het interieur. De Renault 5 E-Tech electric is voorzien van een 10-inch multimedia-touchscreen met een duidelijke interface. Het grafische en geluidsontwerp van de welkomstpresentatie is ontwikkeld in samenwerking met Ircam, het instituut voor muziek en geluid, en Jean-Michel Jarre. De artiest, componist en auteur is een pionier op het gebied van elektronische muziek en heeft een passie voor technologie. Hij ontwikkelde ook de soundscapes in het interieur en de VSP (Vehicle Sound for Pedestrians) – een geluidssignaal waarmee de auto voetgangers waarschuwt als hij langzamer dan 30 km/u rijdt.

De Renault 5 E-Tech electric is als eerste model gebaseerd op het nieuwe AmpR Small-platform van Ampere, ontwikkeld voor elektrische auto’s in het B-segment. Daarmee is het model uniek en biedt hij werkelijke voordelen ten opzichte van de concurrentie, zoals een vlakke vloer, lange wielbasis (2,54 meter), bovengemiddelde interieurruimte, 326 liter bagageruimte, een lager zwaartepunt en een lager gewicht (minder dan 1.500 kg). Het AmpR Small-platform levert ook schaalvoordelen op, zonder dat het ten koste gaat van elektrische componenten of technologie die nuttig is voor klanten. Dankzij deze nieuwe aanpak heeft Renault de ontwikkelingstijd van de auto weten terug te brengen tot slechts drie jaar.

De Renault 5 E-Tech electric is ook uitgerust met een nieuwe bidirectionele AC-lader die geschikt is voor V2X-technologie. Dit baanbrekende systeem zal op grote schaal worden gebruikt. Het maakt de auto een belangrijk onderdeel in het energie-ecosysteem via de diensten van Mobilize. Daarmee kan elektriciteit worden teruggeleverd aan het elektriciteitsnet en kunnen de gebruikers besparen op hun elektriciteitsrekening.

De elektromotor van de Renault 5 E-Tech electric is compacter dan die in de Megane en Scenic E-Tech electric en maakt gebruik van de vertrouwde synchroonmotortechniek van Renault met gewikkelde rotor. Omdat de motor geen permanente magneten bevat, zijn er geen zeldzame aardmetalen gebruikt, wat bij de productie de impact op het milieu vermindert. De motor komt in vermogensvarianten van 110, 90 en 70 kW.

Uitzonderlijk rijplezier STIMULEERT KEUZE voor elektrische auto
De Renault 5 E-Tech electric is zowel in de stad als op de openbare weg in zijn element. De versie met 52 kWh-batterij biedt een actieradius tot 400 km (WLTP), terwijl de batterij zich snel laat opladen dankzij de 11 kW AC-boordlader en DC-snellaadvermogens tot 80 of 100 kW. Bovendien mag de Renault 5 E-Tech electric een aanhanger van maximaal 500 kg trekken, zoals een kleine vouwwagen, wat uniek is voor een elektrische stadsauto.

Andere eigenschap van de Renault 5 E-Tech electric is zijn kleine draaicirkel en uitzonderlijke wendbaarheid dankzij de geoptimaliseerde voorwielophanging. De multilink achterwielophanging, wat ongebruikelijk is in deze klasse, draagt bij aan het ongekende weggedrag in het B-segment. De nieuwe Renault 5 E-Tech electric staat garant voor bijzonder veel rijplezier, zonder in te leveren op het gebied van rijcomfort.

Deze prestatie demonstreert de kwaliteiten van Renault Group op het gebied van design en productie van compacte, lichte, competitieve en populaire elektrische auto’s die een essentiële rol spelen in de energietransitie van de automarkt.

door technologie VERSTERKTE ervaring met menselijke meerwaarde
De Renault 5 E-Tech electric zit boordevol geavanceerde innovaties. Die zijn op intelligente wijze toegepast om bestuurder en passagiers een unieke ervaring te bieden, met praktische voordelen voor het comfort en de veiligheid. Deze functionele, brede benadering van innovatie is onderdeel van het DNA van de auto’s van Renault. Het merk streeft er altijd naar de beste technologie voor iedereen beschikbaar te maken. De Renault 5 E-Tech electric illustreert dat en is:

Duurzaam ontwikkeld in een ‘eleCtric valleY’ met EuropABREED bereik

Renault Group heeft zich gecommitteerd om de Renault 5 E-Tech electric en de batterij vanaf de zomer van 2025 compleet in Frankrijk produceren. De auto en de batterij worden dan geassembleerd in de fabriek in Douai,  een van de productielocaties van de oorspronkelijke Renault 5. De aandrijflijn (elektromotor, reductietandwielen en vermogenselektronica) wordt geproduceerd in Cléon en de modules in de Gigafactory in Douai (Envision AESC-partnerschap). Tegen 2030 is de ecologische voetafdruk van de modules 35% kleiner dan die van de Renault Zoe E-Tech electric.

De Renault 5 E-Tech electric wordt gebouwd met behulp van een compact ecosysteem van leveranciers die binnen een straal van 300 kilometer rond het ElectriCity-complex zijn gevestigd. De inzet op concurrerende lokale productie is de basis voor de ontwikkeling van een Europese ‘Electric Valley’, waar bedrijven zijn gespecialiseerd in de waardeketen van elektrische voertuigen. Dat draagt bij aan de werkgelegenheid en helpt onze ecologische voetafdruk te verkleinen.

De oorspronkelijke Renault 5 was zijn tijd vooruit en was de eerste auto met een brandstofverbruik bij 90 km/u onder de symbolische grens van 5,0 l/100 km. En al in 1974 was hij verkrijgbaar in een elektrische versie, met een actieradius van 110 kilometer! De Renault 5 markeerde ook het begin van eco-design, met een dak gemaakt van natuurlijke vezels om de geluidsisolatie te verbeteren, de binnenruimte te optimaliseren en het brandstofverbruik te verlagen. De Renault 5 is ook een ultiem visionair model, want in 1986 kwam het model in de circulaire economie terecht en verschenen gereconditioneerde exemplaren.

De avant-gardistische geest van de oorspronkelijke Renault 5 leeft voort in de waardeketen van de Renault 5 E-Tech electric. Op basis van de expertise van The Future is NEUTRAL – onderdeel van Renault Group en gespecialiseerd in de circulaire economie – en in overeenstemming met de doelstellingen van het merk bereikt de Renault 5 E-Tech electric een recyclebaarheid van 85%. Daarbij is 22% van de gebruikte materialen uit de circulaire economie afkomstig, onder meer 41 kg gerecyclede polymeren. De stoelbekleding voor de uitrustingsniveaus Techno en Iconic wordt gemaakt van volledig gerecycled materiaal. Renault voorziet de laatstgenoemde uitvoering ook van een stuurwiel en isolatiemateriaal uit biomateriaal.

Renault 5 E-Tech electric heeft alles om zich te onderscheiden
De Renault 5 E-Tech electric is een ingenieuze, connected en concurrerende elektrische stadsauto, bedoeld om in Europa de harten te veroveren. Net als zijn voorganger is de Renault 5 E-Tech electric een doeltreffend en prettig antwoord op de technologische, maatschappelijke en ecologische uitdagingen die de moderne mobiliteit met zich meebrengt.

UNIEK EN emotiONEEL aansprekend design

De nieuwe Renault 5 E-Tech electric negeert de designcodes die Renault op de andere modellen van het merk heeft toegepast. Dat is het voorrecht van een iconisch model! Retro-futuristische designkenmerken gaan samen met details die echte emotie oproepen en vormen een helder, modern geheel.

Verleidelijke designelementen

In het collectieve geheugen is de Renault 5 niet alleen het oorspronkelijke model van 1972. Daarom combineert de Renault 5 E-Tech electric verleidelijke designelementen van drie modellen: de Renault 5 en de Supercinq vanwege het uiterlijk als geheel, en de Renault 5 Turbo vanwege de brede wielkasten en de brutale. Solide uitstraling.

De verlichting heeft een unieke signatuur: twee rechthoeken met afgeronde hoeken in de voorbumper, op de plaats van de mistlampen op de Renault 5 Turbo. Een ‘vrijstaande’ decoratie met hetzelfde rechthoekige effect is in het glas van de LED-koplampen geëtst.

De wielkasten zijn weliswaar rond, maar de vorm van de spatborden verwijst naar de karakteristieke spatborden van de oorspronkelijke Renault 5. De gekleurde daklijsten (zwart, rood of goudkleurig), het dieprood van de verticale achterlichten en de levendige carrosseriekleuren doen ook denken aan de oorspronkelijke Renault 5 en zijn uitstraling die de stad er vrolijker laat uitzien.

Moderne proporties
In vijftig jaar tijd zijn de proporties van auto’s aanzienlijk veranderd. De Renault 5 E-Tech electric is in alle opzichten modern:

De conceptauto uit 2021 had al deze kenmerken ook. Die was ontworpen zonder beperking op het gebied van geschiktheid voor productie. Dankzij de nieuwste technologie konden de ingenieurs die proporties handhaven voor het productiemodel.

Compacter dan hij lijkt
Ondanks zijn aantrekkelijke proporties heeft de Renault 5 E-Tech electric de buitenmaten van een compacte, wendbare stadsauto.

18-inch wielen voor ALLE VERSIES
Renault voorziet alle uitvoeringen van 18-inch wielen – een belangrijk onderdeel van de proporties van de Renault 5 E-Tech electric. De wielen zijn voorzien van 195/55 R18-banden, in combinatie met sierdoppen voor de Evolution-uitvoering. De Techno- en Iconic-uitvoeringen zijn voorzien van lichtmetalen wielen.

Heldere iconische kleuren
De Renault 5 E-Tech electric is vanaf de marktintroductie leverbaar met keuze uit vijf carrosseriekleuren, waarvan er twee absoluut iconisch zijn: Jaune Pop en Vert Pop. Die kleuren zijn rechtstreeks geïnspireerd op twee kenmerkende tinten waarin de oorspronkelijke Renault 5 in de jaren zeventig leverbaar was en die in het collectieve geheugen voor altijd verbonden zijn met die auto. Een intens glittereffect voegt een hightech accent toe aan de pop-art-look. Dit is echter alleen in het licht zichtbaar als je goed kijkt. Van een afstandje ziet het lakwerk er effen uit. Als extra bonus is Vert Pop zonder meerprijs leverbaar.

De drie andere, minder uitbundige maar net zo stijlvolle kleuren, zijn Blanc Nacré, Noir Étoilé en Bleu Nocturne. De uitvoeringen Iconic en Techno zijn optioneel leverbaar met Noir Étoilé voor het dak (two tone) in combinatie met de genoemde carrosseriekleuren.

zacht bekleed dashboard MET TWEE NIVEAUS
Het dashboard combineert op stijlvolle wijze de opvallendste kenmerken van de diverse generaties van de oorspronkelijke Renault 5. Bijvoorbeeld de opbouw van het dashboard, met vóór de voorpassagier twee niveaus, de zachte bekleding, de horizontale indeling en het rechthoekige instrumentenpaneel met afgeronde randen.

In de Iconic is in het zwart het opschrift ‘Renault 5’ te zien op het horizontale deel van het dashboard voor de voorpassagier, boven het zacht beklede gedeelte. Met elegante verlichting van achter voegt deze ‘handtekening’ een extra vleugje luxe en hightech design toe aan het interieur. Dezelfde aandacht voor detail is terug te zien in het ontwerp van de ventilatieopeningen. Die breken met het gebruikelijke horizontale ontwerp en volgen het design van de lichtsignatuur aan de voorkant van de auto.

Iconische stoelen en bekleding
Het opvallend moderne ontwerp van de stoelen is feitelijk rechtstreeks geïnspireerd op de stoelen van de iconische Renault 5 Turbo, die met hun H-vorm eraan herinneren dat Renault in de jaren zeventig en tachtig extreem innovatief was op dit gebied.

Wat de bekleding betreft: wat is universeler en overbrugt generaties beter dan denim? Denim is robuust, origineel, uitnodigend en levert een stijlvolle bijdrage aan de positieve sfeer in de Renault 5 E-Tech electric. De denim is gemaakt van 100% gerecyclede plastic (PET) flessen en is toegepast voor de bekleding van de stoelen, het dashboard en de deurpanelen in de Techno-uitvoering. De kleurrijke Iconic-uitvoering straalt met een hoogwaardige vintage afwerking als een symbool van gedurfd design en prestige. De stoelen zijn bekleed met grijze stof, met het H-motief en een grote 5 in gemêleerd geel. Ook deze bekleding is gemaakt van 100% gerecyclede stof.

Groot horizontaal scherm
Een dubbel horizontaal scherm geeft het interieur van de Renault 5 E-Tech electric een eigentijdse, hightech maar ook vrolijke uitstraling. Het eerste scherm (10 inch, 7 inch in de Evolution-versie) is op de bestuurder gericht en is het digitale instrumentenpaneel dat alle voor de bestuurder relevante informatie weergeeft. Er is keuze uit vijf weergaven. Het centrale multimediascherm (10 inch in alle uitvoeringen) werkt met het OpenR Link-systeem; in de uitvoeringen Techno en Iconic is Google in het systeem geïntegreerd.

grafische interface met een pop-art-look
De pop-art graphics van Renault 5 E-Tech electric passen perfect bij het carrosseriedesign. Het ontwerp ervan is – net als in de Rafale E-Tech full hybrid en Scenic E-Tech electric – gebaseerd op de krachtige lijnen van een diamant, met een diagonaal van 28° die doet denken aan het Renault logo ‘Nouvel’R’. Gebruikers kunnen de felle kleuren en exclusieve texturen aanpassen, zodat ze passen bij de gekozen rijmodus en in bredere zin bij hun stemming en wensen. Met de combinatie van beschikbare kleuren (8), intensiteit (2) en texturen (4) zijn meer dan 128 variaties mogelijk!

Het digitale 10-inch instrumentenpaneel geeft de snelheid weer in kleurrijke tekens in plaats van traditioneel zwart of wit. Een primeur op de markt! De 3D-weergave van de auto op de interface is niet alleen bijzonder realistisch, het omvat ook enorm veel details, tot en met de exacte carrosseriekleur.

multifunctionele stadsauto
Hoewel de Renault 5 E-Tech electric slechts 3,92 meter lang is en daarmee qua lengte tussen de Clio II en Clio III zit, komt hij qua binnenruimte dicht bij de Clio V. Dat is te danken aan het AmpR Small-platform en de wielbasis van 2,54 meter. De breedte in het interieur bedraagt 1,38 meter voorin en 1,36 meter op de driezitsbank achterin.

De batterij bevindt zich onder de vloer, wat bijdraagt aan de royale bagageruimte van 326 liter (277 dm3 VDA). Daarmee staat de Renault 5 E-Tech electric aan de top van het segment van elektrische stadsauto’s en zelfs boven een aantal grotere stadsauto’s met een verbrandingsmotor. De bagageruimte biedt ook riante bergruimte onder de laadvloer, speciaal voor de laadkabel. De bagageruimte is gemakkelijk toegankelijk dankzij de hoge vloer en is ook uit te breiden dankzij de (60:40) gedeeld neerklapbare achterbank.

Verdeeld over diverse compartimenten in het interieur is nog 19 liter bergruimte te vinden, die zijn in te richten met 3D-geprinte accessoires (zie verder in het persdossier).

Elektrische platform van een NIEUWE generatie, uniek in Europa

De Renault 5 E-Tech electric is de eerste auto die is gebaseerd op het nieuwe, volledig elektrische AmpR Small-platform. Dat is ontwikkeld om het iconische ontwerp van de auto optimaal tot uiting te brengen zonder dat dat ten koste gaat van de prestaties. Daarmee heeft Renault hem voorzien van de allerbeste elektrische componenten en de modernste technologie, waarmee hij ook ongeëvenaard rijplezier en comfort biedt voor dit segment – en dat alles tegen de beste prijs.

puur elektrisch platform
Het nieuwe AmpR Small-platform (voorheen CMF-B EV) voor 100% elektrische modellen in het B-segment is ontwikkeld om elektrisch rijden te optimaliseren en algemeen geaccepteerd te maken. Met het platform verlaagt Renault de kosten, doordat een aantal onderdelen die geen invloed hebben op de elektrische aandrijving gedeeld worden met het CMF-B-platform van de Renault Clio en Captur. Tegelijkertijd biedt het platform plaats voor de ontwikkeling van alle aspecten van de elektrische aandrijving, zoals de integratie van de elektromotor met de batterij. Alle elektrische componenten die voor de Renault 5 E-Tech electric zijn ontwikkeld, worden gedeeld met toekomstige elektrische modellen van Renault Group voor het B-segment. Het AmpR Small-platform levert een prestatieniveau dat vergelijkbaar is met modellen in hogere segmenten.

Focus op rijplezier
Het AmpR Small-platform is zodanig afgestemd dat het Renault 5 E-Tech electric een prestatie- en rijgevoel levert dat past bij het dynamische, sexy design.

De multilink-geometrie van de achterwielophanging was voorheen voorbehouden aan auto’s uit hogere segmenten. Dynamiek in korte bochten en meer stabiliteit in ruimere bochten behoren tot de vele voordelen van deze wielophanging, evenals meer comfort door de reductie van rijgeluiden. De geometrie van de achterwielophanging maken, ondanks de compacte afmetingen van de Renault 5 E-Tech electric – ook de integratie van een grote batterij (52 kWh) mogelijk, voor een actieradius tot 400 kilometer.

One Box-remsysteem
Het nieuwe One Box-systeem combineert de rem- en ESP-functies in dezelfde module, zodat die minder ruimte innemen onder de motorkap. Het halveert óók de reactietijd van het automatische noodremsysteem. Het remsysteem zorgt voor een constant krachtig gevoel in het rempedaal, waardoor de bestuurder beter voelt wat de auto doet en wat er op het wegdek gebeurt. Bovendien is de overgang tussen regeneratief remmen en hydraulisch remmen vrijwel onmerkbaar.

Het rempedaal is niet verbonden met de remklauwen, maar met een ECU die prioriteit geeft aan het terugwinnen van energie voordat het systeem overschakelt naar het hydraulische remsysteem. De bestuurder kan via de versnellingshendel de B-modus met verhoogde regeneratie selecteren.

Premium akoestisch en thermisch comfort
Voor premium akoestisch comfort is de geluidsisolatie gebaseerd op dezelfde hoogstaande normen als die van de andere recente elektrische modellen van Renault.

Verder zorgt een warmtepomp voor een aangename temperatuur in het interieur – in samenwerking met een 8 kW HVCH (High Voltage Coolant Heater), om zo veel mogelijk energie uit de batterij te besparen. Dit systeem brengt het interieur na een koude start snel op een comfortabele temperatuur. Om voorafgaand aan het vertrek de auto alvast te verwarmen en bevroren ruiten te ontdooien, kan de bestuurder het interieur en de batterij ‘preconditioneren’. Dan kan door het systeem vooraf te programmeren of door het op afstand in te schakelen via de My Renault-app.

Uitstekende passieve veiligheid
Renault 5 E-Tech electric biedt uitstekende passieve veiligheid, zoals bij modellen in hogere segmenten:

Reek combinaties voor elektromotor, batterij en laadvermogen

De Renault 5 E-Tech electric is ontworpen voor de stad en daarbuiten. Daarom biedt hij keuze uit elektromotoren en batterijen om te kunnen voldoen aan de eisen van het beoogde gebruik van de auto. Met een vermogen van 110 kW, een actieradius tot 400 kilometer (WLTP) en snelladen (DC) tot 100 kW heeft de Renault 5 E-Tech electric alle kwaliteiten van een grotere auto, maar is hij ook licht genoeg voor wie weinig kilometers rijdt.

Twee batterijopties
De Renault 5 E-Tech electric biedt keuze uit twee lithium-ion-batterijen. De grootste, die vanaf de introductie leverbaar is, heeft een capaciteit van 52 kWh waarmee een actieradius tot 400 kilometer (WLTP) mogelijk is. Later volgt een versie met een 40 kWh-batterij en een actieradius tot 300 kilometer (WLTP). Beide bevatten NMC-technologie (nikkel-mangaan-kobalt), voor de beste energiedichtheid die momenteel beschikbaar is.

De batterijmodules zijn ontworpen om de energiedichtheid te verhogen zonder de grootte van de modules te vergroten. De batterij van 52 kWh bevat vier grote modules in de behuizing – de Megane E-Tech electric en Zoe E-Tech electric hebben twaalf kleinere modules. Deze vereenvoudigde architectuur levert een gewichtsbesparing op van 20 kg ten opzichte van de Zoe E-Tech electric (ongeveer 300 kg). Elk van de vier modules, die elk ongeveer 55 kg wegen, bevat 46 cellen. De batterij van 40 kWh heeft drie grote modules in dezelfde behuizing. Elk van deze modules bevat 31 cellen met een grotere dikte, en weegt ongeveer 24 kg.

Voor optimale prestaties onder alle omstandigheden is de batterij voorzien van vloeistofkoeling. Voor meer veiligheid circuleert de koelvloeistof niet door de behuizing, maar door de geëxtrudeerde vloer. Voor het opladen van de batterij en het optimaliseren van de laadtijd kan de bestuurder zijn reis plannen in Google Maps (voor snelladen langs de snelweg) en de batterij vooraf preconditioneren.

Drie vermogensvarianten
De elektromotor van Renault 5 E-Tech electric bevat de favoriete technologie van Renault: synchroontechniek met gewikkelde rotor. Omdat de elektromotor geen permanente magneten heeft, zijn ook geen zeldzame aardmetalen gebruikt, wat de impact op het milieu vermindert. De magneten zijn vervangen door koperen spoelen, waarbij de draden zo zijn geordend en geleid dat ze bestand zijn tegen de middelpuntvliedende kracht van de rotor.

De elektromotor in de Renault 5 E-Tech electric is gebaseerd op die in de Megane en Scenic E-Tech electric. Zo maakt Renault op het gebied van duurzaamheid gebruik van de ervaring die het heeft met die andere elektromotoren, zoals die in de Zoe E-Tech electric. De motor is ook voorzien van vermogenselektronica van de nieuwste generatie (omvormer) en een nieuw reductietandwiel. Het resultaat is dat de motor 15 kg lichter en de rotor 3 cm korter is, zodat die onder de motorkap van Renault 5 E-Tech electric past.

Ook om ruimte te besparen, zijn de AC/DC-omvormer, die de 400 volt van de batterij omvormt naar 12 volt, en de regelaar voor de stroomverdeling in de lader geïntegreerd. De nieuwe aandrijflijn weegt inclusief lader slechts 105 kg.

De elektromotor is er in drie vermogensvarianten. Behalve de versie met een vermogen van 110 kW (150 pk) en 245 Nm koppel is er ook een variant met 90 kW (120 pk) en 225 Nm en een variant met 70 kW (95 pk) en 215 Nm. De sterkste elektromotor wordt gecombineerd met de batterij van 52 kWh, terwijl de 70 en 90 kW-versies beschikbaar zijn in combinatie met de 40 kWh-batterij. De 110 kW sterke versie van de Renault 5 E-Tech electric accelereert van 0 naar 100 km/u in minder dan 8 seconden en van 80 naar 120 km/u in minder dan 7 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 150 km/u.

bidirectionelE LADER
De Renault 5 E-Tech electric is de eerste van een reeks modellen van Renault die is uitrust met een nieuwe V2X bidirectionele 11 kW AC-boordlader. Behalve het opladen van de batterij kan hiermee ook  een elektrisch apparaat worden gevoed (Vehicle-to-Load) of energie worden teruggeleverd aan het elektriciteitsnet.

De bidirectionele 11 kW AC-lader wordt geleverd bij de versies met een motorvermogen van 110 kW en 90 kW. De versie met de 70 kW motor is uitgerust met een conventionele 11 kW AC-lader. In alle gevallen is de 52 kWh-batterij van de Renault 5 E-Tech electric bij een 11 kW-laadpunt in 4 uur en 30 minuten op te laden van 10% tot 100%. Bij de versie met de 40 kWh-batterij is dat een uur minder.

DC-laden tot 100 kW
Op het gebied van snelladen met gelijkstroom (DC) is de 52 kWh-versie met 110 kW motor geschikt voor laadvermogens tot 100 kW. De Renault 5 E-Tech electric met 90 kW motorvermogen en 40 kWh-batterij is geschikt voor snelladen tot 80 kW. De technische specificatie van de batterij bepaalt het maximale DC-laadvermogen, aangezien de lader in het DC-laadpunt is geïntegreerd. In beide genoemde varianten van de Renault 5 E-Tech electric duurt het slechts 30 minuten om de batterij van 15% tot 80% op te laden.

DOOR technologie VERSTERKTE ERVARING MET MENSELIJKE MEERWAARDE

In de Renault 5 E-Tech electric biedt de technologie menselijke meerwaarde: het is nuttig en handig en draagt bij aan de unieke gebruikservaring van de klant. Van het innovatieve, geld besparende opladen tot het aanbod van connectiviteitsdiensten: alle innovaties weerspiegelen het DNA van Renault op het gebied van ‘voitures à vivre’ – auto’s om in te leven. Avatar Reno geeft ze voor het eerst praktisch vorm, waardoor een nog nauwere band kan ontstaan tussen de gebruiker en zijn auto.

volledig dienstenaanbod om te profiteren van V2G
Met de V2G-technologie (Vehicle-to-Grid) van de bidirectionele boordlader kan de gebruiker van de Renault 5 E-Tech electric tot 50% besparen op de kosten van thuisladen, terwijl ook elektriciteit kan worden teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Zo wordt de auto een factor in het energie-ecosysteem, als onderdeel van de dienstverlening van Mobilize. Uiteraard is de Renault 5 E-Tech electric ook op te laden aan een conventioneel laadpunt, thuis en op straat.

Een speciaal Mobilize PowerBox Verso-oplaadpunt
De Mobilize PowerBox Verso is de bidirectionele versie van de Mobilize PowerBox, ontworpen in samenwerking met Software République (Orange, Renault Group, STMicroelectronics en Thales). Het Mobilize PowerBox Verso AC-laadpunt wordt ook in Frankrijk geproduceerd, ontwikkelt een vermogen van maximaal 22 kW en is geschikt voor alle elektrische en plug-in hybride auto’s.

De Mobilize PowerBox Verso communiceert met de Renault 5 E-Tech electric en ‘de cloud’ om de batterij op te laden of elektriciteit terug te leveren aan het elektriciteitsnet, afhankelijk van de vereisten van de batterij, het huishouden thuis en prikkels vanuit de energiemarkt en het openbare net. De Mobilize PowerBox Verso biedt het hoogste niveau van cyber security en brengt optimaal beveiligd stroom over tussen de auto en het huis. Opladen en ontladen van de batterij gebeurt volledig gecontroleerd, vooral om de duurzaamheid te garanderen. Het PowerBox Verso-laadpunt van Mobilize is een integraal onderdeel van de gebruikservaring van de klant. Mobilize Power Solutions brengt het op de markt en zorgt voor de installatie. Mobilize Financial Services verzorgt de financiering via de dealers en in combinatie met de Renault 5 E-Tech electric.

Specifiek elektriciteitscontract
De tweerichtings-V2G-functie moet zijn gekoppeld aan een specifiek elektriciteitscontract met Mobilize. Het contract is gebaseerd op een technologisch partnerschap van Mobilize en The Mobility House en biedt de garantie van groene energie. De gebruiker heeft de mogelijkheid om de energie die hij teruglevert aan het elektriciteitsnet te gelde te maken via het geautomatiseerde beheer van bidirectioneel opladen. Het contract garandeert de gebruiker dat hij energie krijgt geleverd tegen een tarief dat concurrerend is met de referentiemarktprijs, en dat de klant de elektriciteit kan verkopen. In Frankrijk zou het verdiende bedrag bijvoorbeeld kunnen oplopen tot ongeveer de helft van de kosten van thuisladen.

De Mobilize V2G-service is beschikbaar vanaf de introductie van de Renault 5 E-Tech electric in 2024 in Frankrijk en Duitsland, en vanaf 2025 in het Verenigd Koninkrijk. Wij maken bij de introductie van de nieuwe Renault 5 E-Tech electric meer bekend over de Mobilize V2G-services in Nederland.

App om alles te beheren
De smartphone-app My Renault maakt het gemakkelijk om alle functies van bidirectioneel opladen op afstand te beheren en te bedienen om de kosten te beperken en het vereiste mobiliteitsniveau te garanderen. Dat kan eenvoudig door het komende tijdstip van vertrek en het vereiste batterijlaadniveau in te voeren. Zolang het voertuig verbonden is, zal het niveau nooit onder het door de gebruiker ingestelde minimum zakken (bijvoorbeeld om iemand naar het ziekenhuis te kunnen brengen). Met de My Renault-app kan de gebruiker ook het opladen plannen zonder V2G, de Plug & Charge-beheerfunctie, enzovoort.

Adapter voor alles
Met de V2L-technologie (Vehicle-to-Load) in de bidirectionele lader van de Renault 5 E-Tech electric kan de gebruiker via een optionele adapter allerlei elektrische apparaten zoals een waterkoker of een elektrische barbecue aansluiten op de batterij van de auto. Het vermogen van deze functie is 3.700 watt.

Geavanceerde CONNECTED DIENSTEN met OpenR Link en Google
Het OpenR Link-multimediasysteem met geïntegreerde Google-functies staat centraal op de schermen van de Renault 5 E-Tech electric, waar het toegang biedt tot Google Maps, Google Assistant en tal van apps via Google Play (vijftig en meer, afhankelijk van het land en de uitvoering van de auto).

Met een chip die zo krachtig is als die van een premium smartphone draait het OpenR Link-systeem soepeler dan andere systemen in de auto-industrie. Het is eenvoudig en intuïtief te gebruiken, net als een tablet, door aanraking en via gesproken opdrachten. Het is geschikt voor Android Auto en Apple CarPlay, draadloos en via een kabel.

Gemakkelijk plannen van opladen onderweg
Het grote voordeel van OpenR Link met Google-integratie is de planner voor puur elektrisch reizen, die gekoppeld is aan Google Maps. Het systeem laat het geschatte resterende batterijniveau bij aankomst op de bestemming zien, adviseert laadstops langs de route en schat in hoe lang het laden gaat duren.

Bestuurders kunnen laadpunten selecteren op basis van het vermogen van het laadpunt en de betaalmethode. Wanneer de bestuurder een laadpunt selecteert, regelt Google Maps automatisch het preconditioneren van het batterijpakket voor het optimaliseren van de laadtijd en de routeplanning.

Apps voor iedereen
Via Google Play heeft de Renault 5 E-Tech electric meer dan vijftig apps, waarvan sommige specifiek voor Renault zijn als onderdeel van gerichte partnerschappen. Met dit gevarieerde aanbod is alles mogelijk. De bestuurder en de inzittenden kunnen naar muziek luisteren, meer te weten komen over de omgeving en de lokale toeristische attracties, op de hoogte blijven van het nieuws, spelletjes doen en een film kijken als de auto stilstaat of wordt opgeladen. Deezer, Spotify, Amazon Music, Waze, Les Incollables voor Renault, SongPop voor Renault en allerlei andere exclusieve apps verbeteren de ervaring aan boord.

Nieuwe reisgenoot: avatar Reno
De Renault 5 E-Tech electric is het eerste model met Reno, een nieuwe virtuele reisgenoot. Reno is een avatar met een echte persoonlijkheid. Hij helpt en communiceert met de gebruiker zolang hij de Renault bezit, zowel in als buiten de auto. Het gevoel van empathie dat hij oproept, versterkt de emotionele band tussen de gebruiker en zijn Renault 5 E-Tech electric.

Reno is een voorbeeld van gehumaniseerde technologie en ondersteunt gebruikers bij het leren kennen van de auto en zijn functies. De avatar kan als een echte EV-specialist vragen beantwoorden en praktische actie ondernemen. Denk aan vragen als “Hey Reno, plan een oplaadsessie voor morgen 08.00 uur” of “Hey Reno, hoe vergroot ik de actieradius van mijn auto?”

Reno kijkt verder dan de elektrische functies en kan de tweehonderd meest gestelde vragen beantwoorden die Renault After-Sales heeft geselecteerd, zoals: “Hey Reno, hoe verbind ik mijn telefoon met de auto?” en “Hey Reno, hoe vervang ik een band?”

Reno kan ook anticiperen op behoeften van gebruikers en suggesties doen om bepaalde voertuiginstellingen aan te passen, zoals het sluiten van de ruiten voor een betere luchtrecirculatie in het interieur, het inschakelen van de luchtreiniger, het in recirculatiemodus zetten van de airconditioning als hij een toename van de vervuiling detecteert, of het overschakelen van de Sport- naar de Eco-modus in de file. Ten slotte kan Reno dankzij de integratie van de kunstmatige intelligentie-technologie ChatGPT ook veel andere vragen op een vlotte en vriendelijke manier beantwoorden.

Ook buiten de auto is Reno beschikbaar in de My Renault-app. Een reeks uitlegvideo’s helpt gebruikers meer te leren over de mogelijkheden van de auto. Reno koestert de band tussen klant en treedt op een leuke manier (met quizzen enz.) op als ambassadeur voor de Renault 5 E-Tech electric. Hij kan ook helpen bij het plannen van laadsessies.

Rijassistentiesystemen uit hogere marktsegmenten
De Renault 5 E-Tech electric is uitgerust met een reeks rijassistentiesystemen (ADAS) die op het gebied van rijden, veiligheid en parkeren vergelijkbaar zijn met de beste in een hoger segment.Behalve de vermoeidheidsassistent zijn er nog vier ADAS overgenomen uit de Megane E-Tech electric en die nog niet beschikbaar waren in het B-segment. Die ADAS voldoen ruimschoots aan de vereisten van de nieuwe GSR II (General Safety Regulation II): automatische noodstopassistentie voor achteruitrijden, systemen voor- en achter die signaleren dat de auto van de weg dreigt te raken en extra veiligheidsmaatregelen voor passagiers die uitstappen. Met één druk op de nieuwe ‘My Safety Switch’ – links van het stuur op het dashboard – kan de bestuurder zijn voorkeursinstellingen voor vijf ADAS tegelijk (de-)activeren. Via het multimediascherm kan hij aangepaste instellingen kiezen en bepalen of een functie moet worden geactiveerd en op welk niveau, of geluidssignalen gewenst zijn enzovoort.

Onderweg zorgt Active Driver Assist dat de bestuurder in druk (weekend)verkeer ontspannener kan rijden. Het is een ADAS van Level 2, die intelligente adaptieve cruisecontrol combineert met Stop & Go en Lane Centering Assist. Met die laatste functie kan de bestuurder bij snelheden onder 50 km/u naar de kant van de weg sturen om ruimte te maken voor motorfietsen en om een veiligheidscorridor te creëren voor hulpdiensten.

De intelligente adaptieve cruise control, die natuurlijk ook apart is in te stellen, is afkomstig uit onder meer de Austral en Rafale. Met hulp van geolocatie- en kaartgegevens scant de auto de weg voor zich en anticipeert op rotondes, bochten en veranderingen van de maximumsnelheid. Om de inzittenden na een eerste crash te beschermen, houdt het automatische remsysteem na een ongeval de remmen vast om de gevolgen daarvan en/of een mogelijke volgende impact te beperken.

Verder kan de Renault 5 E-Tech electric autonoom (‘handsfree’) parkeren. Dat completeert de reeks functies die zijn ontworpen om het leven in en met de Renault 5 E-Tech electric nog gemakkelijker te maken.

Safety Coach: persoonlijk advies voor verantwoord rijden
Om de bestuurder te ondersteunen en het risico op een ongeval te beperken, is de Renault 5 E-Tech electric uitgerust met het veiligheidssysteem Safety Coach. Dit beoordeelt objectief het gedrag en de gewoonten van de bestuurder en geeft persoonlijk advies voor beter rijden en optimaal gebruik van ADAS.

Eindeloos assortiment originele accessoires

Behalve de uitvoeringen Evolution en Techno omvat het gamma van de Renault 5 E-Tech electric een topversie volgens het principe van de haute couture: een topuitvoering die elk jaar anders is. Bij de introductie van de Renault 5 E-Tech electric is de topversie de Iconic. Deze versie is voorzien van een reeks unieke gepersonaliseerde accessoires, zoals decoraties en 3D-geprinte bergruimtes, waarmee Renault maatwerk naar een nieuw niveau tilt.

RIJKE STANDAARDUITRUSTING
Om de kosten te drukken zonder dat dat ten koste gaat van de aantrekkingskracht van de auto, is de nieuwe Renault 5 E-Tech electric voorzien van iconische, tijdloze details. Zo zijn alle versies standaard uitgerust met 18-inch wielen, een centraal 10-inch beeldscherm, keyless entry en start, draadloze Android Auto en Apple CarPlay smartphone-connectie, een elektronische handrem en full LED-koplampen met automatisch grootlicht.

MODELLENGAMMA in beweging
De Renault 5 E-Tech electric is vanaf de introductie leverbaar in twee uitvoeringen, beide met de 52 kWh-batterij: de Techno en de Iconic – het eerste hoogwaardige uitrustingsniveau in de ‘Collection’-serie.

De Techno-uitvoering is standaard uitgerust met lichtmetalen 18-inch wielen, een 10-inch instrumentarium, MULTI-SENSE, een achteruitrijcamera, het OpenR Link-multimediasysteem met geïntegreerd Google-functies, inductielader voor smartphones, oplaadindicator op de motorkap en Active Driver Assist.

De uitvoering Iconic  heeft een tweekleurige carrosserie en is voorzien van verwarmbare stoelen en stuurwiel autonome parkeerfunctie, sensoren rondom om obstakels te signaleren en een groot aantal onderscheidende designdetails.

Voor klanten die een hoogwaardige uitvoering wensen maar niet per se de maximale actieradius nodig hebben, zijn zowel de Techno als de Iconic later ook leverbaar met de 40 kWh-batterij. Ook volgen later voordeligere versies, ook met de 40 kWh-batterij. Dat het modellengamma in beweging blijft, illustreert de aangekondigde Roland-Garros ‘Collection’-versie.

Unieke gepersonaliseerde accessoires
Met zijn aansprekende design leent de Renault 5 E-Tech electric zich voor personalisatie met een reeks accessoires die zijn vrolijke, ondeugende karakter onderstrepen. Van het volledige assortiment van 104 accessoires, waaronder traditionele zaken als trekhaken en vloermatten, zijn er 33 ‘iconische’ accessoires die het design van de auto verder versterken.

In het interieur maakt 3D-printtechnologie de weg vrij voor een breed scala aan decoratieve ‘clip-on’-accessoires en extra bergvakken met op maat gemaakte deksel. In de fabriek van Renault in Flins, ten noordwesten van Parijs, worden bijvoorbeeld de volgende componenten 3D-geprint:

De Renault 5 E-Tech electric is bovendien de eerste auto met speciale uitrusting om baguettes van de bakker te vervoeren. Daarvoor past rechts van de middenconsole een op maat gemaakte rieten mand. Geen meel of kruimels meer op de mooie bekleding van Renault 5 E-Tech electric rijdende stokbroodliefhebbers!

Het toppunt van verfijning is wel de ‘e-pop shifter’, het aanpasbare uiteinde van de transmissiekeuzehendel, met het uiterlijk van een lippenstifthouder. Die hendel bevindt zich rechts achter het stuur en wordt aangepast voor elke Collection-versie. De klant kan hem ook op basis van persoonlijke smaak aanpassen met een exemplaar uit de accessoirewinkel. De ‘e-pop shifter tip’ is zonder gereedschap verwisselbaar met een eenvoudig puntig voorwerp, net als een simkaart in een smartphone.

Ten slotte is ook voor de buitenzijde een reeks personalisatieopties beschikbaar, onder meer decoratieve stickers voor het dak en de voorportieren. Er zijn twee versies, elk in twee kleuren: ‘NumbeR5’ in rood of zwart en ‘Unlimited 5’ in goud- of zilverkleur.

‘Made in Electricity’

Het ElectriCity-complex, dat de drie fabrieken in Douai, Maubeuge en Ruitz van Renault in Noord-Frankrijk ‘samenbrengt’, vormt het centrum van het industriële systeem dat de Renault 5 E-Tech electric produceert. De auto wordt geassembleerd in Douai en het batterijpakket in Ruitz (voorafgaand aan de volledige productie van de batterijen in de gigafabriek in Douai in samenwerking met AESC-Envision, vanaf de zomer van 2025). De elektromotor wordt geproduceerd in de fabriek in Cléon, in Normandië. Daarmee vindt de productie volledig in Frankrijk plaats.

Dit ‘productiesysteem 4.0’ reduceert naar verwachting de benodigde tijd om de Renault 5 E-Tech electric te bouwen, tot negen uur. Daarvoor vertrouwt het op de Industrial Metaverse – ontworpen om de autoproductie opnieuw uit te vinden. Het versterkt de concurrentiepositie en maakt realtime optimalisatie van de productie mogelijk dankzij miljoenen gegevens die worden teruggekoppeld vanuit de systemen die nu allemaal met elkaar verbonden zijn.

De Industrial Metaverse van Renault Group maakt de weg vrij voor slimmere, snellere en betere productie, terwijl de kosten en de CO2-voetafdruk van de industriële processen worden gereduceerd. In combinatie met kunstmatige intelligentie maakt het een voorspellende benadering van het energieverbruik mogelijk, zodat het verbruik op de industriële locaties van de Groep met 20% vermindert. Het doel is om tegen 2025 koolstofneutraliteit te bereiken voor zowel het ElectriCity-complex als de fabriek in Cléon.

Technische gegevens

Afmetingen en gewicht

Lengte:                                   3,92 m

Breedte:                                 1,77 m

Hoogte:                                  1,50 m

Wielbasis:                               2,54 m

Overhang voorzijde:               749 mm

Overhang achter:                   633 mm

Bodemvrijheid:                       145 mm

Gewicht:                                 1.450 kg (52 kWh) / 1.350 kg (40 kWh)

Inhoud bagageruimte:           326 l

Motoren en batterijen

Synchrone elektromotor met gewikkelde rotor

Lithium-ion-batterij

Laadvermogens

Prestaties 52 kWh/110 kW-versie

Maak online afspraak

Bezoek webshop

Onze klanten geven ons een 9.7 van 10

op basis van 802 beoordelingen