De nieuwe Renault Captur

Leider in urban SUV-klasse vindt zichzelf opnieuw uit en versterkt internationaal karakter

Met 1,2 miljoen verkochte exemplaren sinds de introductie in 2013 is de Renault Captur de bestverkochte stads-SUV. Ook vorig jaar was de Captur de populairste in zijn klasse, toen wereldwijd meer dan 230.000 stuks verkocht werden. In Nederland zijn er inmiddels meer dan 45.000 Captur modellen verkocht.

De Captur heeft zichzelf opnieuw uitgevonden in een SUV-klasse die de afgelopen jaren zeer concurrerend geworden is. Het getransformeerde model heeft een duidelijke SUV-uitstraling en oogt atletischer en dynamischer. Daarbij is de Captur net zo veelzijdig als ooit, terwijl een revolutie in het interieur een nieuwe dimensie ten aanzien van technologie en kwaliteit teweeggebracht heeft. Veel voorzieningen zijn normaliter alleen te vinden in duurdere modellen.

De marktintroductie van de volledig nieuwe Captur is onderdeel van het strategische plan Drive the Future (2017-2022) van Groupe Renault. Het is tevens een van de belangrijkste modellen van de Groupe.

De nieuwe Captur wordt gekenmerkt door zijn internationale karakter. De nieuwe generatie komt op alle continenten onder dezelfde naam op de markt, ook in Zuid-Korea, en zal tevens in China geproduceerd worden – een strategisch belangrijke regio voor Groupe Renault.

Het belang van de Captur binnen de autogroep wordt ook benadrukt met de grote hoeveelheid technologie aan boord, waarmee hij voldoet aan de drie pijlers voor toekomstige mobiliteit, zoals beschreven in het strategische plan:

De nieuwe Captur vormt de kern van de strategie om het synergievoordeel binnen de Alliantie te versterken. Dit wordt met name gerealiseerd door de ontwikkeling van gemeenschappelijke technologie en door het gebruik van nieuwe platforms, zoals het CMF-B-platform waarop de nieuwe Captur gebouwd is. De nieuwe architectuur maakt het mogelijk om de nieuwste technologische ontwikkelingen toe te passen en daarmee te voldoen aan de nieuwste eisen in verschillende werelddelen.

De nieuwe Captur is in het najaar 2019 bij de Renault dealer te bezichtigen. Prijzen worden in een later stadium bekend gemaakt.

Nieuw exterieurdesign met krachtige SUV-uitstraling

Het design van de nieuwe Captur is onmiskenbaar met zijn welvingen aan de zijkant en visueel zwevende dak. Maar hij oogt gespierder, met duidelijkere SUV-kenmerken en expressievere lijnen, zonder de sensuele aspecten van het door Renault gekoesterde ‘French Design’ te vergeten.

De nieuwe Captur is met een lengte van 4,23 meter 11 cm langer geworden, wat visueel nog eens versterkt wordt dankzij de 2 cm langere wielbasis (2,63 m) en de 18-inch wielen (afhankelijk van uitvoering). Het vernieuwde ontwerp met full-LED-koplampen, nieuwe C-vormige lichtsignatuur, slankere achterlichten en verchroomde sierdelen dragen bij aan de verhoogde waarneembare kwaliteit.

SUV-uitstraling

Met zijn verhoogde taille heeft de nieuwe Captur een krachtigere SUV-uitstraling. Dat beeld wordt versterkt door de skidplates bij de voor- en achterbumper, de beschermdelen bij de wielkasten en dorpels en dakrails in lengterichting. De gebeeldhouwde motorkap, de daklijn en het in verhouding kleinere glasoppervlak zorgen versterken zijn zelfverzekerde houding.

Personalisatie

De Captur wordt aangeboden in een aantal nieuwe carrosseriekleuren, Vert Barents, Bleu Celadon en Blanc Albâtre. De kleur Noir Amethyste is voorbehouden aan de exclusieve uitvoering INITIALE PARIS.

Dankzij de nieuwe kleuren met een opmerkelijke diepte en glans komen de vloeiende carrosserielijnen nog krachtiger tot uiting. Het aanbod omvat twaalf carrosseriekleuren, vijf contrasterende dakkleuren en drie optiepakketten om het exterieur te personaliseren. In totaal zijn negentig kleurcombinaties mogelijk, wat uniek is in dit segment.

Voorbumper en luchtinlaten

De voorzijde wordt gekenmerkt door een bredere grille en een expressievere voorbumper. Ook zijn er functionele details te vinden, zoals de luchtinlaten op de hoeken van de voorbumper. Hiermee wordt turbulentie rond de voorwielen beperkt, waarmee de aerodynamische prestaties verbeteren en het verbruik verder daalt.

Koplampen

Full-LED-koplampen met kenmerkende C-vormige lichtsignatuur zijn vanaf heden standaard. Door extra LED-strepen in de koplampunit te verwerken (twee bovenaan en negen aan de zijkant van de behuizing) wordt het technologisch hoogstaande karakter van de Captur versterkt.

Achterlichten

De achterlichten hebben de C-vormige signatuur en zijn slanker dan ooit. Net als aan de voorzijde zijn de achterlichtunits voorzien van led-strepen aan de zijkant van de behuizing, waarmee een fraai 3D-effect gecreëerd wordt.

Profiel

Met zijn elegante vormgeving, welvingen aan de zijkant en visueel zwevende dak is de nieuwe Captur onmiskenbaar. De grotere wielbasis, 18-inch wielen (afhankelijk van uitvoering), krachtige proporties en verchroomde details geven het model een extra volwassen uitstraling.

Contrasterend dak

Een belangrijk onderdeel van de vele personalisatiemogelijkheden van de nieuwe Captur, is het dak in carrosseriekleur of in de contrasterende kleur Noir Etoilé, Gris Highland, Blanc Albâtre en Vert Barents. Tevens is het dak leverbaar met dakrails in lengterichting en een dakraam.

Revolutie in het interieur

De revolutie die het interieur van de nieuwe Renault Clio heeft doorgemaakt, gaat verder bij de Captur. Hiermee staat de stads-SUV aanmerkelijk hoger in het segment. De licht op de bestuurder gerichte ‘Smart Cockpit’ wordt gecombineerd met een zwevende console.

Behalve de bestuurderspositie wordt ook de rest van het passagierscompartiment gekenmerkt door een hoger niveau van comfort en kwaliteit. Luxe materialen, zacht aanvoelende delen voor het dashboard, zorgvuldig afgewerkte fittingen en een nieuwe stoelarchitectuur zorgen op alle fronten voor een merkbare vertering.

Multimediascherm

Een belangrijk onderdeel van de ‘Smart Cockpit’ is de 9,3-inch touchscreen met het grootste formaat in deze klasse (twee keer zo groot als het 7-inch scherm, diagonaal gemeten).

Het licht gebogen beeldscherm in portretformaat zorgt voor een aanzienlijk modernere uitstraling in het interieur, terwijl de lichte kromming de leesbaarheid vanuit de bestuurdersstoel optimaliseert. Het nieuwe EASY LINK multimediasysteem van Renault biedt toegang tot alle functies met betrekking tot multimedia, navigatie, (online) diensten en de instellingen van Multi-SENSE en assistentiesystemen.

Digitaal instrumentenpaneel

Zoals bij de nieuwe Clio is ook het instrumentenpaneel van de nieuwe Captur volledig digitaal beschikbaar. Dit kleurenscherm is 7,0- of 10,2-inch groot, terwijl de lay-out op intuïtieve wijze is aan te passen. De versie met 10,2-inch scherm toont navigatieaanwijzingen in het midden tussen de toerenteller en snelheidsmeter.

Zwevende console

De nieuwe middenconsole is een belangrijk onderdeel van de Smart Cockpit in de nieuwe Captur. De hoger geplaatste versnellingspook is prettiger te bedien en verbetert de ergonomie in de nieuwe Captur. Bij de versies met EDC-automaat is de ‘’e-shifter’’ transmissiehendel geplaatst op een zwevende middenconsole voor verbeterde handbereik, ruimtelijke uitstraling en extra gebruiksgemak. Onder de zwevende console is ruimte gecreëerd voor een inductielader voor smartphones en ambianceverlichting.

Dashboard

Het dashboard van de Captur is van boven tot onder compleet nieuw. Alles is in het werk gesteld om de kwaliteit naar een hoger niveau te brengen. De middelste, horizontale strook herbergt de luchtroosters van de klimaatregeling, evenals aanpasbare decoratieve elementen.

Bij het deel onder het centrale beeldscherm is extra veel aandacht besteed aan de ergonomie, waarbij de pianotoetsen en aircobediening prettiger te bedienen zijn dankzij de verbeterde plaatsing.

Stuurwiel

Het nieuwe slanke stuurwiel oogt chiquer en biedt beter zicht op het instrumentenpaneel dankzij de compactere frontairbag. De dikkere rand zorgt voor prettige houvast (optioneel verwarmbaar), terwijl meer functies via de bedieningselementen op het stuurwiel te bedienen zijn. Satijnachtige chroomafwerking voegt extra kwaliteit toe, terwijl bij de versies met EDC-automaat ook schakelflippers aan het stuurwiel gemonteerd zijn.

Passagierscompartiment

Het passagierscompartiment van de nieuwe Captur is verrijkt met moderne voorzieningen die het comfort, de ergonomie en de kwaliteit verbeteren. Denk aan de frameloze achteruitkijkspiegel, automatische parkeerrem, centrale armsteun, USB-aansluitingen voor- en achterin en een 12V-aansluiting voor- en achterin. In de portiervakken kunnen flessen van 1,5 liter worden opgeborgen.

Stoelen

De stoelen zijn nieuw ontworpen en doen denken aan die van modellen uit hogere segmenten. Het 15 mm langere zitvlak en de meer omhullende vorm bieden betere ondersteuning. De uitgeholde achterzijde van de voorstoelen creëren extra beenruimte achterin (17 mm), terwijl de smallere, kommavormige hoofdsteunen van de achterin het zicht naar achteren minder belemmeren. De stoelen zijn elektrisch (afhankelijk van de uitvoering) of manueel makkelijker te bedienen door ergonomische aanpassingen.

Bekleding

Voor de interieurbekleding zijn verschillende thema’s beschikbaar, bijvoorbeeld zwarte stoelbekleding met oranje zijmotieven in TEP en stof, lichtgrijze bekleding met zwarte motieven, of zwarte lederen bekleding met lichtgrijze perforaties. Elk pakket bevat ook bijpassende kleuren voor de armsteunen voor de portieren en delen op het dashboard.

Deurpanelen

Ook hier biedt de nieuwe Captur hoogwaardige materialen die uniek zijn in deze klasse. De beklede panelen zijn gedecoreerd met brede inzetstukken die overeenkomen met andere delen in het interieur. Tevens zijn de inzetstukken in de deurpanelen voorzien van zachte, diffuse ambient-verlichting.

Bagageruimte

Net als bij de nieuwe Clio is de subwoofer van het premium BOSE® audiosysteem ingebouwd in de linkerzijde van bagageruimte, zonder het volume negatief te beïnvloeden.

De inhoud van de bagageruimte is vergroot tot maximaal 536 liter, naast de 27 liter aan opslagruimte in het passagierscompartiment. Tevens is de bagageruimte variabel in te delen dankzij de over een lengte van 16 cm verschuifbare achterbank. De laadbodem is in twee hoogten verstelbaar. Hiermee kan ook een volledig vlakke laadvloer gecreëerd worden als de achterbank wordt neergeklapt. In dat geval ontstaat een laadlengte van 157 cm, ofwel 11 cm meer dan bij de vorige Captur.

De nieuwe Captur: toppunt van personalisatie

Bij de Captur is bijna 80% van alle verkochte exemplaren voorzien van een ander kleur dak. Ook staat het model bekend om de vele mogelijkheden op het gebied van personalisatie. Bij de nieuwe generatie Captur gaat Renault weer een stap verder en is het aanbod verrijkt met nieuwe opties en kleuren voor het in- en exterieur.

Meer keuze voor exterieur
De mogelijkheden voor een tweekleurige carrosserie zijn verder uitgebreid met nieuwe combinaties. Het aanbod omvat nu twaalf carrosseriekleuren en vijf kleuren voor het dak: Noir Etoilé (ook op de buitenspiegels beschikbaar), Orange Atacama, Gris Highland, Blanc Albâtre en Vert Barents. Uiteraard kan het dak ook in de carrosseriekleur worden uitgevoerd.

Verder kan de buitenzijde extra worden gepersonaliseerd door de deurbeschermers en skidplate voor en achter in een andere kleur te bestellen (Orange Atacama, Gris Highland of Blanc Alabâtre). In totaal zijn negentig exterieurcombinaties mogelijk.

Interieur naar eigen smaak

Het passagierscompartiment van de nieuwe Captur kan ook worden aangepast met gekleurde componenten. Deze trims worden aangeboden in zeven interieurpakketten:

In totaal zijn achttien interieurconfiguraties mogelijk. Daarnaast is de ambianceverlichting bij de deurpanelen, het voetendeel en de zwevende middenconsole in acht kleuren in te stellen, afhankelijk van de MULTI-SENSE instellingen.

De nieuwe Captur INITIALE PARIS

Meerdere modellen van Renault, zoals de Clio, Scénic, Talisman, Koleos en Espace, zijn leverbaar als INITIALE PARIS uitvoering. Ook voor de nieuwe Captur is een versie beschikbaar waarin de expertise van Renault op het gebied van elegantie en luxe volledig tot uiting komt.

Bij het exterieur onderscheidt de INITIALE PARIS zich door de exclusief optionele carrosseriekleur Noir Amethyst. Er zijn chroomlijsten die de contouren van ramen, de portieren en de grille van de radiateur accentueren. Badges met INITIALE PARIS sieren het midden van de grille onder het Renault logo en het uiteinde van de chroomlijsten op de portieren. De haaievin antenne en speciale wielen INITIALE PARIS ronden het onderscheidende design af.

In het interieur biedt de Captur INITIALE PARIS de afwerking Noir Titane of het exclusief voor de PARIS INITIALE leverbare Gris Sable Signature Pack. Het exclusieve design van de met nappaleder beklede voorstoelen kenmerkt zich door de elektrische bediening aan de kant van de chauffeur en de aandacht die bij de fabricage is besteed. De bovenzijde is doorstikt en heeft een geperforeerd Renault logo. Er is een whisky-kleurige afwerking op de wangen en een logo van INITIALE PARIS. Ook het verwarmbare stuurwiel is met speciaal nappaleder bekleed.

Geheel in lijn met de stoelen zijn er strips op het dashboard met matte afwerking die een highlighteffect sorteren. De strip op de armsteunen in de portieren, de armsteun in het midden en rond de zwevende console is met whisky-kleurig stikwerk.

De Captur INITIALE PARIS wordt direct leverbaar met de motoren TCe 130 GPF en TCe 155 GPF, allemaal in combinatie met de EDC-automaat, en later met de E-TECH plug-in hybride-aandrijflijn. Tevens hebben alle versies de zwevende middenconsole.

Herziene reeks zuinige motoren

Ook wat motoren betreft schuift de nieuwe Captur hoger in het segment met een breder aanbod van vernieuwde benzinemotoren. Deze motoren leveren meer vermogen – variërend van 100 tot 155 pk en zijn gekoppeld aan een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak of een 7-traps EDC-automaat met dubbele koppeling. Ze zijn voorzien van de nieuwste, geavanceerde technologie om te voldoen aan de strengste emissienormen en staan garant voor optimale efficiency en een geringe uitstoot.

Vanaf 2020 wordt het 1.0 TCe en 1.3 TCe motorenaanbod uitgebreid met de E-TECH plug-in hybride. Deze aandrijflijn is niet alleen een primeur voor Renault, het is ook uniek in zijn segment. Met deze motorvariant maakt Renault plug-in hybridetechniek bereikbaar voor een groter publiek.

HYBRIDE MOTOR

E-TECH Plug-in

Geheel in lijn met de pionierstraditie wordt de nieuwe Captur in 2020 het eerste betaalbare model in zijn segment met plug-in hybride aandrijving. De E-TECH Plug-in is een ontwikkeld binnen de Alliantie en door de eigen expertise van Renault als Europese leider in elektrische mobiliteit, waarmee de hybride rijervaring voor iedereen een haalbare kaart wordt. Bovendien biedt de Captur E-TECH Plug-in de grootste elektrische actieradius in zijn klasse.

Voor de E-TECH Plug-in hebben ingenieurs van Renault meer dan 150 patenten geregistreerd. Er wordt gebruik gemaakt van techniek die door de Alliantie is ontwikkeld, zoals de 1,6-liter benzinemotor die voor de nieuwe Captur is vernieuwd en voorzien is van een partikelfilter om de uitstoot van schadelijke uitstoot verder te reduceren. De hybridetechniek maakt gebruik van twee elektromotoren, een innovatieve multimode directe versnellingsbak (een bouwwijze die garant staat voor meer rendement, afkomstig uit de expertise van Renault in de Formule 1) en een 9,8 kWh-batterij.

Net als bij de nieuwe Clio E-TECH biedt de innovatieve technologie van de nieuwe Captur E-TECH Plug-in optimaal elektrisch rendement: hij start altijd in de elektrische modus. Dankzij de stille en comfortabele werking en het superieure reactievermogen biedt hij veel rijplezier met beperkt verlies van energie. Dankzij een remsysteem dat rechtstreeks afkomstig is uit de elektrische autotechnologie en de expertise van energiemanagement uit de Formule 1, worden energie maximaal teruggewonnen om de batterij regeneratief bij te laden.

De plug-in hybrideversie biedt een elektrische topsnelheid van 135 km/u en een actieradius van 45 kilometer bij gecombineerd gebruik. Bij stadsgebruik loopt de actieradius op tot circa 65 kilometer (WLTP-stad) en biedt daarmee een geheel nieuw gebruiksgemak: bij dagelijks gebruik heeft hij geen benzine nodig, terwijl de berijder zich in het weekend of op vakantie geen zorgen hoeft te maken over de actieradius.

BENZINEMOTOREN

TCe 100: veelzijdige basismotor

Na de Clio is de nieuwe Captur het tweede Renault model dat geleverd wordt met de TCe 100, een 1,0-liter driecilinder turbomotor. Bij deze krachtbron zijn toonaangevende technologieën toegepast, zoals een turbo met elektrische drukregeling, een uitlaatspruitstuk dat gedeeltelijk is geïntegreerd in de cilinderkop, variabele kleptiming en keiharde coating voor de cilinderwanden. Met een vermogen van 74 kW (100 pk) en 160 Nm koppel is de nieuwe motor (10 pk) 7 kW en 20 Nm krachtiger dan de TCe 90 die hij vervangt. Deze motor is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak en wordt nog schoner als die wordt voorzien van een LPG-installatie (2020 beschikbaar). Bij deze fabrieksoptie wordt automatisch overgeschakeld benzine naar LPG.

TCe 130 GPF: combinatie van dynamiek en zuinigheid

De benzinemotor met 96 kW (130 pk) en 240 Nm heeft zich in diverse andere Renault modellen ruimschoots bewezen en is in de nieuwe Captur naar wens te combineren met een handgeschakelde zesversnellingsbak of 7-traps EDC-automaat met dubbele koppeling (voorheen 6-traps) met schakelflippers aan het stuurwiel.

Deze veelzijdige motorvariant voldoet dankzij de uitstekende souplesse en efficiency aan de wensen van een breed uiteenlopend publiek. Hij biedt dynamiek met gereduceerde verbruikswaarden en uitstoot en vormt het kernaanbod van de nieuwe Captur.

TCe 155 GPF: maximaal rijplezier

De tweede variant van de 1,3-liter TCe GPF levert 114 kW (155 pk) en 270 Nm. Deze sluit perfect aan op de wensen van automobilisten die de krachtige motorprestaties en de kwaliteiten van het onderstel van de nieuwe Captur ten volle wensen te benutten. Het rijplezier is mede te danken aan de 7-traps EDC-automaat met dubbele koppeling. Door de transmissie handmatig te bedienen via de schakelflippers en de Multi-SENSE sportmodus te activeren, genieten bestuurders van een extra sportieve rijbeleving. De 155 pk-variant is anders afgesteld dan de 150 pk-versie die hij vervangt. Daarmee zijn verbruikswaarden en uitstoot gereduceerd om te voldoen aan de WLTP-eisen.

CMF-B: geheel nieuw modulair platform

De nieuwe Captur is gebaseerd op het nieuwe, modulaire CMF-B-platform van de Alliantie. De ontwikkeling hiervan startte in 2014 in het Technocentre in Guyancourt. Het platform bestaat voor 85% uit nieuwe componenten in vergelijking met het platform van de vorige Captur.

Het nieuwe platform biedt tal van voordelen. Het is circa 50 kilogram lichter dan het vorige platform, waarbij vooral de carrosserie, assen en motorkap lichter zijn. Tevens is de nieuwe Captur voorzien van beplating aan de onderzijde die de Cw-waarde met 0,02 verlaagt. Door het lagere gewicht en de lagere luchtweerstand dalen het verbruik en de CO2-emissie. Verder is de motorruimte beter geïsoleerd, waardoor het geluidsniveau bij snelheden van zo’n 130 km/u met 1,5 tot 2 dB gereduceerd is.

De nieuwe Captur biedt optimale veiligheid met het nieuwe CMF-B-platform. De structuur, de dorpels en het front van de carrosserie zijn gemaakt van staal met een hoge stijfheid. De onderdelen zijn met elkaar verlijmd om de stijfheid te perfectioneren. Met alle verbeteringen in de constructie zijn de inzittenden verzekerd van optimale bescherming. De veiligheid is verder verbeterd met voorzieningen die het nieuwe platform mogelijk maakt, zoals een adaptieve bestuurdersairbag, grote gordijnairbags, veiligheidsgordels met voorspanners en spankrachtbegrenzers en Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes die voldoen aan de nieuwe iSize-norm.

Dankzij het CMF-B-platform is de nieuwe Captur leverbaar met de meest uitgebreide uitrusting en het grootste aanbod van rijassistentiesystemen in zijn segment. Van een camera en radar aan de voorzijde – leverbaar op alle versies – tot aan de Highway & traffic Jam Companion (Level 2 autonomie). Het nieuwe platform is ook geschikt voor de toepassing van geëlektrificeerde aandrijving, zoals bij de Captur E-TECH Plug-in.

De introductie van het nieuwe platform is een integraal onderdeel van de belangrijkste doelstellingen in de strategische plannen ‘Drive the Future’ en ‘Alliance 2022’. Tegen 2022 moet 70% van de auto’s van de Alliantie en 80% van de auto’s van Groupe Renault zijn gebaseerd op de gedeelde CMF-platforms (Common Module Family).

Renault EASY DRIVE: zeer compleet aanbod van rijhulpsystemen               

De nieuwe Renault Captur is voorzien van het uitgebreidste aanbod van rijassistentiesystemen in dit segment. Het doel hiervan is om autorijden te vereenvoudigen, de veiligheid te verhogen en bestuurders meer gemoedsrust te bieden.

De opmerkelijkste assistent is de Highway en Traffic Jam Companion. Deze assistent zorgt voor aanzienlijk meer comfort en gemoedsrust op snelwegen en in fileverkeer. Het is de eerste stap naar autonoom autorijden en direct leverbaar op de nieuwe Captur. Nieuw zijn onder meer een 360o-camera en actieve noodremassistentie met detectie van voetgangers en fietsers. Dankzij Rear Cross Traffic Alert, een primeur bij Renault, kan veiliger worden uitgeparkeerd.

De rijassistenten ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) vallen bij de nieuwe Captur in drie categorieën: rijden, parkeren en veiligheid. Samen vormen zij het Renault EASY DRIVE-systeem. Instellingen zijn met behulp van Renault EASY LINK via het multimedia touchscreen eenvoudig aan te passen

RIJDEN

Highway & Traffic Jam Companion

De Highway & Traffic Jam Companion combineert adaptieve cruisecontrol (met Stop & Go) met rijstrookassistentie. Het systeem is actief bij snelheden van 0 tot 160 km/u op modellen die voorzien zijn van een EDC-transmissie. Het regelt de snelheid van de auto en de afstand tot de voorligger en houdt de auto in het midden van de rijstrook. Het systeem is bijzonder nuttig in druk verkeer, het brengt de auto automatisch tot stilstand en brengt hem eveneens automatisch weer in beweging als de voorligger weer binnen drie seconden in beweging komt.

Het rijassistentiesysteem functioneert op basis van input van de camera en de radar aan de voorzijde op wegen waar de wegmarkeringen (doorlopend en onderbroken) en voorgangers goed zichtbaar zijn. Op wegen zonder markeringen activeert het systeem alleen de adaptieve cruisecontrol. Als er vóór geen auto’s zichtbaar zijn, blijft de rijstrookassistentie (bij snelheden vanaf 60 km/u) wel actief, net als de cruisecontrol.

De Highway & Traffic Jam Companion is een systeem voor autonoom rijden op Level 2 en zorgt voor een hoger rijcomfort. De bestuurder moet echter zijn handen aan het stuur houden en zijn ogen gericht op de weg. Het systeem laat een waarschuwingssignaal horen zodra het signaleert dat de bestuurder al dertien seconden zijn handen niet aan het stuur heeft. Als twee extra waarschuwingen noodzakelijk blijken te zijn, schakelt het zich na 48 seconden automatisch uit.

Adaptieve cruisecontrol (met Stop & Go)

De adaptieve cruisecontrol (ACC) beleeft in de nieuwe Captur zijn primeur in de versies met de EDC-automaat. Het systeem is beschikbaar bij snelheden tot 170 km/u en houdt automatisch een veilige afstand tot de voorligger. De afstand – of beter: de tijdsinterval – is door de bestuurder aan te passen (tussen 2,4 en 1,2 seconden, waar 2 seconden de standaardinterval is). Als er geen voorligger is, werkt ACC als een gewone cruisecontrol en handhaaft het de snelheid, ook tijdens afdalingen.

ACC gaat gepaard met de Stop & Go-functie op elke nieuwe Captur met de TCe 130 EDC GPF of TCe 155 EDC GPF-motor. In files, als de bestuurder de auto volledig tot stilstand moet brengen, kan ook het systeem de auto tot stilstand en weer op gang brengen als binnen drie seconden het verkeer weer gaat rijden. Als de auto langer stilstaat, moet de bestuurder de auto zelf weer op gang brengen. Als de auto langer dan dertig seconden stilstaat, schakelt ACC zichzelf automatisch uit.

Cruisecontrol met snelheidsbegrenzer

De cruisecontrol met snelheidsbegrenzer is leverbaar voor alle versies van de nieuwe Captur. Bediening zit links op het stuurwiel.

Automatisch groot-/dimlicht

Op basis van input van de camera aan de voorzijde schakelt de koplamp automatisch tussen groot- en dimlicht. Daarbij houdt het systeem rekening met de hoeveelheid licht van buiten en de aanwezigheid van ander verkeer. Daarmee zorgt het bij duisternis voor optimaal zicht.

VEILIGHEID

Active emergency braking

De nieuwe Captur is standaard voorzien van een actieve noodremassistent met fietsers- en voetgangersherkenning die nieuw is bij Renault. Het systeem verhoogt de veiligheid doordat het de bestuurder waarschuwt voor gevaarlijke situaties. Ook kan het de remmen activeren als de bestuurder niet tijdig reageert.

Blind Sport Warning

Blind Spot Warning is al op diverse Renault modellen leverbaar, maar is nu verder verbeterd voor de nieuwe Captur. Met radar in plaats van sensoren kan het systeem nu nog beter de afstand en de snelheid van voertuigen in de dode hoek van de bestuurder inschatten.

Traffic Sign recognition met snelheidswaarschuwing

Alle uitvoeringen van de nieuwe Captur zijn voorzien van dit systeem, dat de camera aan de voorzijde gebruikt om de snelheid te monitoren en de bestuurder automatisch te waarschuwen als die de geldende snelheidslimiet overschrijdt. Versies die zijn uitgerust met het geïntegreerde navigatiesysteem combineren de informatie van de verkeersborden samen met GPS-data voor nog grotere precisie.

Lane Departure Warning en Land keeping Assist

Dit systeem functioneert bij snelheden boven 60 km/u en waarschuwt de bestuurder als de auto over de rijstrookmarkering dreigt te rijden, terwijl de richtingaanwijzer niet is ingeschakeld. Zo nodig corrigeert het systeem de koers van de auto als de bestuurder niet reageert. Dergelijke systemen zijn gewoonlijk alleen leverbaar in auto’s uit hogere segmenten, maar nu behoort het tot de standaarduitrusting in de nieuwe Captur. Het reduceert vooral op snelwegen – waar regelmatig van baan wordt gewisseld – het risico op een aanrijding.

PARKEREN

360o-camera

Net als de nieuwe Clio is de nieuwe Captur voorzien van het 360o-camerasysteem dat al door de Alliantie in andere modellen wordt toegepast. De vier camera’s van het systeem bieden van boven een beeld van de situatie rond de auto, zodat alle obstakels in één beeld te zien zijn. Het systeem is ideaal voor parkeermanoeuvres en voor rijden in krappe situaties waar het risico van schades optreedt.

Het 360o-camerasysteem is bijzonder eenvoudig te gebruiken en schakelt automatisch in bij achteruit rijden. Het is ook toegankelijk via de schakelaars onder het multimediascherm. Het systeem geeft twee beelden op het scherm weer: naar keuze de situatie voor of achter de auto én een 360o-graden bovenaanzicht of een close-up beeld van de camera aan de passagierszijde.

Front, Rear en Side Park Assist

Twaalf ultrasoundsensoren helpen de bestuurder bij parkeermanoeuvres door de aanwezigheid van obstakels te signaleren.

Achteruitrijcamera

Reeds beschikbaar op de vorige generatie en nu ook op de nieuwe. Daarmee is achteruit inparkeren eenvoudig.

Easy Park Assist

Helpt bij fileparkeren en schuin en haaks parkeren. Easy Park Assist is verbeterd om alle manoeuvres eenvoudiger te maken, zowel voor in- als uitparkeren. Het stuur wordt bediend op basis van de input van de sensors, de bestuurder hoeft alleen de pedalen en de transmissie te bedienen.

Renault EASY CONNECT: verbeterd aanbod en nieuw connected multimediasysteem           

Groupe Renault streeft ernaar om alle modellen te voorzien van connectiviteit en bijbehorende diensten. Daarom is de nieuwe Captur voorzien van een verbeterde versie van het Renault EASY CONNECT aanbod. Ook heeft de auto het geheel nieuwe Renault EASY LINK multimediasysteem. Door connected diensten, platforms en apps te groeperen, vereenvoudigt het systeem de praktijk van mobiele connectiviteit, zowel in als buiten de auto. Daardoor zijn voertuigfuncties ook van buiten de auto te bedienen, zijn routes makkelijker en nauwkeuriger te configureren en worden de digitale werelden van bestuurder en passagiers in de auto geïntegreerd.

Het Renault EASY CONNECT aanbod past zich aan elke gebruiker aan. Het wordt vervolgens geleidelijk uitgebreid met nieuwe services die de gebruiker heeft op alle beschikbare multimedia-apparaten.

Renault EASY LINK: een geheel nieuw multimediaplatform

Het Renault EASY LINK multimediaplatform is er voor de nieuwe Captur in drie versies, allemaal met ondersteuning voor Android AutoTM en Apple CarPlayTM:

Het platform omvat een geheel nieuwe interface die gebruiksvriendelijker is en meer functies heeft dan voorheen. Het is geïnspireerd op het design en het gebruik van een smartphone. Gebruikers kunnen sommige startschermen aanpassen met gebruik van widgets om direct toegang te krijgen tot hun favoriete functies.

Renault EASY LINK is gebaseerd op vier pijlers:

Multi-SENSE, unieke beleving voor de Captur

Met Multi-SENSE kan de bestuurder de instellingen van het motormanagement, de besturing en de interieurverlichting en ook de configuratie van het digitale instrumentencluster aanpassen. Er zijn drie standen:

De bestuurder kan voor sfeervolle interieurverlichting kiezen uit acht kleuren: wit, blauw, electric blauw, geel, oranje, rood, groen en paars.

Het Multi-SENSE systeem is eenvoudig te gebruiken via de interface van het nieuwe Renault EASY LINK multimediasysteem, maar ook via de speciale ‘pianotoets’ onder het centrale scherm. Een enkele druk op de knop is voldoende om het Multi-SENSE scherm te openen en de instellingen te wijzigen.

Afhankelijk van de gekozen modus stelt het digitale 7- of 10-inch scherm in het dashboard een widget voor die de bestuurder kan aanpassen, bijvoorbeeld om het verbruik weer te geven in de reguliere modus of het vermogen en het koppel weer te geven in de Sport-modus.

My Renault: de wereld binnen handbereik

De verbeterde MyRenault app biedt meer diensten waarmee automobilisten hun voertuig binnen handbereik houden. De app biedt de mogelijkheid om routes optimaal voor te bereiden en ook het laatste deel van de route van en naar de auto te begeleiden als de bestuurder buiten de auto is. Via de app zijn ook de portieren te vergrendelen en zaken als de claxon en koplampen te bedienen.

Verder wordt het onderhoudsmanagement geoptimaliseerd door contracten te bewaken en de conditie van de auto te monitoren. Als onderhoud binnenkort vereist is, ontvangt de gebruiker daarvan een melding. Afhankelijk per land kan met de dealer rechtstreeks contact worden opgenomen voor een werkplaatsafspraak.

Meer informatie over de MyRenault app is te vinden op www.easyconnect.renault.com, evenals ondersteuning, een webwinkel, een online community en talloze tutorials en veelgestelde vragen over het voertuig.

Interieur: onovertroffen gebruiksgemak en premium geluidskwaliteit

De nieuwe Captur is elf centimeter langer dan de vorige generatie en daarmee wint dit model aan allure. De extra lengte komt ten goede aan het interieur waar inzittenden en hun bagage profiteren van ruimere afmetingen: +17 millimeter knieruimte voor de achterpassagiers en +81 liter bagageruimte. Zodoende biedt de nieuwe Captur tot 536 liter bagageruimte en 27 liter bergruimte in het interieur en daarmee onovertroffen gebruiksgemak.

Essentieel voor comfort en gebruiksgemak is de verschuifbare achterbank die ook in de tweede generatie zijn opwachting maakt. Die kan eenvoudig over een afstand van 16 centimeter naar voren of naar achteren worden verschoven, om ruimte vrij te maken voor achterpassagiers dan wel bagage. De rugleuning kan op eenvoudige wijze in ongelijke delen (van één stoel of van twee) worden neergeklapt, waarmee de maximale lengte van de bagageruimte oploopt tot 1,57 meter vrijwel vlakke laadvloer. Het gebruiksgemak van het interieur is ook in de bagageruimte doorgevoerd; De laadbodem is in twee hoogten verstelbaar.

Naast de ‘Smart Cockpit’ die garant staat voor een weergaloze rijervaring biedt de nieuwe Captur vele voorzieningen in het interieur die het leven van inzittenden veraangenamen. Het semi-panoramische zonnedak zorgt voor meer licht in het interieur, en stoelen, voorruit en stuurwiel kunnen worden verwarmd om winterkou tegen te gaan.

Bose: premium geluidskwaliteit

Bose is al meer dan tien jaar partner van Renault en heeft de technologie voor premiumgeluid voor de nieuwe Captur geoptimaliseerd. Het systeem is volledig onder handen genomen, heeft nieuwe verbeterde componenten en speakers. Dankzij een opnieuw afgestemde klankkleur profiteren alle inzittenden van een indrukwekkende en heldere geluidsbeleving, ongeacht hun positie in de auto én zonder bagageruimte op te offeren.

Het nieuwe systeem voor de Captur omvat nu negen in plaats van zeven speakers dankzij twee extra tweeters in de achterste deurpanelen. Bovendien is er een nieuwe compacte subwoofer ontwikkeld: de Fresh Air speakerTM* (FAS). FAS is een primeur op de nieuwe Clio en de nieuwe Captur die superieure geluidsweergave van de basfrequenties biedt, zonder daarvoor ruimte op te offeren. De bastonen worden door middel van een gepatenteerd buizenstelsel in de carrosserie van de auto naar het interieur gevoerd. In de nieuwe Captur zit de FAS-subwoofer in het paneel rechts in de bagageruimte – en neemt geen plaats in beslag.

*De technologie van Fresh Air speakerTM* valt onder licentie die door Blueprint Acoustics PTY Ltd aan Bose is verleend.

Technische gegevens nieuwe Captur

Lengte                       4,228 meter

Breedte                      1,797 meter

Hoogte                       1,566 meter

Wielbasis                   2,639 meter

Bagageruimte           536 liter

 

Velgen                       16- / 17- / 18-inch – 690 mm

 

Motoren                    

TCe 100 met handgeschakelde vijfbak

TCe 130 GPF met handgeschakelde zesbak of 7-traps EDC

TCe 155 GPF met 7-traps EDC                                                 

2020

E-TECH plug-in hybride

TCe 100 LPGmet handgeschakelde vijfbak

Maak online afspraak

Bezoek webshop

Onze klanten geven ons een 9,4 van 10

op basis van 286 beoordelingen
  • Service9,5
  • Deskundigheid9,4
  • Prijskwaliteit9,3
  • Gemiddelde9,4