De nieuwe Renault Kadjar – gebouwd voor avontuur
22 mei 2015
SCHIPHOL-RIJK – De nieuwe Kadjar is Renaults eerste crossover in het C-segment. Hij markeert een nieuw hoogtepunt op het gebied van rijplezier, atletisch design, hoogwaardige kwaliteit en efficiency. De Renault Kadjar is gebaseerd op het C-/D-platform van de Alliantie Renault-Nissan, waarin alle ervaring die de Alliantie heeft op het gebied van crossovers is gebundeld. Renault produceert de Kadjar in het Spaanse Palencia. Deze hypermoderne productielocatie is uitgebreid met nieuwe apparatuur en faciliteiten die bijdragen aan de hoge kwaliteitseisen. Eind juni staat de nieuwe Kadjar bij de Renault-dealers in de showroom.
Robuust, veelzijdig en efficiënt
De Renault Kadjar verenigt kenmerken van een SUV, stationwagen en hatchback en bezit alle kwaliteiten van een rasechte crossover. Met de optionele Four-Wheel Drive vierwielaandrijving en royale bodemvrijheid van 200 mm biedt hij uitstekende 4×4-capaciteiten. Het gebruiksvriendelijke en flexibel in te delen interieur is indrukwekkend ruim, terwijl de riante bagageruimte met een inhoud van minimaal 472 liter behoort tot de ruimste in deze klasse.
Talrijke rijhulpsystemen dragen bij aan het hoge comfortniveau, zoals het R-Link 2 multimedia- en navigatiesysteem voor gepersonaliseerde en intuïtieve connectiviteit.
De Kadjar staat ook garant voor zeer gunstige verbruikscijfers in combinatie met de Energy dCi 110 dieselmotor. Met een CO2-uitstoot van slechts 99 g/km zet de Renault Kadjar de maatstaf in zijn klasse. De Energy dCi 110 is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak. De automatische EDC-transmissie met dubbele koppeling is optioneel. Beide versies zijn goed voor 20% bijtelling bij zakelijk gebruik.
Krachtige, atletische verschijning
De Renault Kadjar is ontworpen onder leiding van de Nederlander Laurens van den Acker (Directeur Industrial Design). Het resultaat is een vloeiend en atletisch silhouet dat het avontuurlijke karakter van de crossover onderstreept. De buitenmaten (4,45 meter lang en 1,84 meter breed) en de lage daklijn (1,60 meter hoog) geven de Kadjar een dynamische look, terwijl het krachtige front het brede voorkomen visueel versterken. Sensuele lijnen worden geaccentueerd door brede spatborden en licht bollende flanken, terwijl lichtmetalen 17”en 19” wielen zijn robuuste persoonlijkheid uitlichten.
De riante bodemvrijheid van 200 mm toont direct dat de Renault Kadjar zich ook thuis voelt op onverharde paden. Ook de opvallende grille en de skidplates benadrukken zijn avontuurlijke inslag, evenals de zwarte wielkastranden, de aluminiumkleurige dakrails en de fraai ontworpen dorpelbeschermers.
De Kadjar is voorzien van een nieuw koplampdesign, dat is geïntroduceerd op de nieuwe Renault Espace. De dagrijverlichting in de vorm van een C bestaat uit een reeks led-lampen, waarmee de auto zich extra onderscheidt. Alle versies zijn voorzien van buitenspiegels en deurgrepen in carrosseriekleur (hoogglans zwarte buitenspiegelkappen voor de BOSE®-uitvoering). De verchroomde raamlijsten, de omlijsting van de dagrijverlichting en de dorpelpanelen zorgen voor een vleugje elegantie.
Verfijnd, sportief en rijk uitgerust interieur
Het interieur van de Renault Kadjar blinkt uit door de verfijnde afwerking, met een unieke mix van comfort en luxe. De horizontale lijnen van het dashboard accentueren de breedte van het interieur. Het dashboard, de ventilatieopeningen en de middenconsole zijn afgewerkt met chromen randen die de hoogwaardige sfeer aan boord versterken. De stevige deurgrepen in de voorste portieren en rechts van de middenconsole sluiten perfect aan op het stoere karakter van de Kadjar.
Bij het ontgrendelen van de Kadjar, met de nieuwe, parelwitte handsfree card op zak, worden bestuurders getrakteerd op een warm welkom. De richtingaanwijzers knipperen en voor- en achterlichten gaan aan. Bij het openen van het portier komen het TFT-scherm van het instrumentenpaneel en de grote centraal geplaatste touchscreen van het R-Link 2-systeem tot leven met visuele en geluidseffecten. Met vijf verschillende kleurenthema’s kan de look en feel van het 7” TFT-instrumentenpaneel tevens naar eigen wens worden aangepast.
Ook heeft de bestuurder keuze uit verschillende displaymodi:
- Een klassieke snelheidsmeter en toerenteller en de snelheid aangegeven in het midden
- Een sportieve snelheidsmeter, met de aangegeven snelheid in het midden en een vereenvoudigde toerenteller
- Een ‘Eco’-snelheidsmeter, met de snelheid in het midden en aanwijzingen voor een optimaal zuinig verbruik
- Een bijzondere, grafische weergave van de snelheidsmeter en geen toerenteller
Extra nadruk op zitcomfort
De royale, comfortabele voorstoelen omhullen het lichaam en bieden optimale steun. De hoofdsteunen zijn extra breed. De omvang van de stoelen beperkt de beenruimte achterin geenszins. Die is opmerkelijk groot. De stoelen bieden door hun vorm uitstekende zijdelingse steun. De bovenzijde van de rugleuning is op schouderhoogte juist wat vlakker, zodat inzittenden van elk formaat comfortabel zitten.
Het aanbod aan kleuren en materialen in het interieur is verfijnd. Alles draagt bij aan een hoogwaardige uitstraling. Het dashboard voelt zacht aan en illustreert de aandacht die is besteed aan de afwerking. Het centrale display is in een zwarte behuizing gemonteerd, zodat de afleesbaarheid optimaal is.
Een optioneel vast glazen zonnedak met een oppervlak van 1,4 m2 maakt het interieur aangenaam licht.
PRAKTISCHE VEELZIJDIGHEID EN CONNECTIVITEIT
Kadjar verenigt het beste van SUV’s, stationwagens en hatchbacks
De robuuste bouw van de Renault Kadjar is geïnspireerd op dat van SUV’s. Met de optionele Four-Wheel Drive vierwielaandrijving biedt hij optimale grip in alle situaties. De bestuurder kan bovendien kiezen uit drie rijmodi (2WD, 4WD Auto en 4WD Lock).
De royale bodemvrijheid van 200 mm en de aan- en afrijhoek van respectievelijk 18 en 25o maken dat de Kadjar vrijwel elk terrein en elk obstakel de baas is. Skidplates voor en achter beschermen de onderkant van de carrosserie.
Veelzijdig en flexibel in te delen interieur
Het interieur van de Kadjar is flexibel in te delen en gebruiksvriendelijk. De One-touch-folding achterbank is met de hendels in de bagageruimte eenvoudig gedeeltelijk of volledig neer te klappen. Met de hendel onder de zitting is ook de leuning van de rechter voorstoel eenvoudig neer te klappen. De achterkant kan als tafel fungeren. Met de stoel in deze positie kunnen extra lange voorwerpen van 2,5 meter vervoerd worden.
De vloer van de bagageruimte heeft een dubbele bodem. In de hoge stand is de laadvloer volledig vlak. Met de vloer in de lage positie is de inhoud van de bagageruimte 472 liter. De ruimte is optioneel ook in twee of drie compartimenten te splitsen, zodat voorwerpen in de bagageruimte niet kunnen schuiven en goed beschermd zijn.
Het interieur biedt een indrukwekkende ruimte. Achterin behoren de hoogte tot de hemelbekleding (910 mm) en de breedte op schouderhoogte (1.455 mm) tot de grootste in het segment. Bovendien is er verspreid in het interieur nog zo’n dertig liter opbergruimte, inclusief een 7,5 liter groot dashboardkastje.
De wat hogere zitpositie van de Renault Kadjar geeft veel vertrouwen. En hij is bijzonder wendbaar, met een draaicirkel van 10,7 meter. Hij kan worden uitgerust met een serie rijhulpsystemen die het dagelijks gebruik veraangenamen. Onder meer automatisch parkeren en een achteruitrijcamera.
Intuïtieve en gepersonaliseerde connectiviteit met R-Link 2
Net als de nieuwe Espace is ook de Renault Kadjar leverbaar met het nieuwe R-Link 2 multimedia- en navigatiesysteem voor gepersonaliseerde en intuïtieve connectiviteit. Het systeem is duidelijk, snel en gemakkelijk te gebruiken. Het volledig geïntegreerde systeem met 7” touchscreen kleurenscherm blinkt uit in ergonomie en laat zich op dezelfde wijze bedienen als een tablet.
De homepage is aan te passen aan de voorkeuren van de gebruiker, zodat hij direct toegang heeft tot de meest gebruikte functies. Het is mogelijk om zes profielen van gebruikers op te slaan, met hun voorkeursinstellingen voor de navigatie en multimedia, de climate control en rijhulpsystemen.
R-Link 2 is het brein achter alle functies van de Renault Kadjar. Het systeem biedt eenvoudig toegang tot de volgende functies en diensten:
- Navigatie: TomTom-wegenkaarten met ‘birdview’-weergave zijn nauwkeurig en aangenaam om te gebruiken
- Telefoon: eenvoudige handsfree-verbinding dankzij Bluetooth-connectiviteit
- Radio: DAB digitale radio voor kraakheldere geluidskwaliteit
- Apps: een breed aanbod aan apps en diensten speciaal ontwikkeld voor het gebruik in de auto. Eenvoudig en veilig te bedienen via het touchscreen.
Bij deze nieuwe versie is het aanbod van apps uitgebreid op elk gebied: autorijden, reizen, nieuws, social media en praktische oplossingen.
R-Link 2 omvat ook twaalf maanden gratis TomTom Trafic-gebruik, realtime TomTom-verkeersinformatie, updates van de Europese wegenkaarten en toegang tot de R-Link Store om apps (gratis of betaald) te downloaden.
Verder is de Renault Kadjar uitgerust met meerdere aansluitingen voor externe apparaten: twee usb-aansluitingen en een 12V-aansluiting in het dashboard en achterin.
Assistentiesystemen direct te activeren via R-Link 2
- Active Emergency Braking System (AEBS): waarschuwt de bestuurder als een aanrijding met een voorligger dreigt. Reageert hij niet, dan remt de auto af om de impact van een aanrijding te reduceren.
- Lane Departure Warning: functioneert bij snelheden boven de 70 km/uur en waarschuwt de bestuurder als hij zonder richting aangeven de rijstrook verlaat. Het systeem draagt bij aan de verkeersveiligheid door de bestuurder te waarschuwen als hij van de weg dreigt te raken.
- Blind Spot Warning: waarschuwt de bestuurder met een lichtsignaal als een ander voertuig zich in de dode hoek bevindt. Dit verhoogt de veiligheid bij inhaalmanoeuvres.
Assistentie bij speciale manoeuvres:
- Easy Park Assist: nadat het systeem – met behulp van sensoren die de afmetingen van de parkeerplaats vaststellen – een geschikte parkeerplaats heeft getraceerd, neemt het de besturing over en parkeert de auto. De bestuurder moet wel gas geven en remmen tijdens de manoeuvre. Het systeem kan de auto parallel, schuin en haaks op de rijrichting parkeren. Het centrale display toont alle informatie die relevant is voor de manoeuvre.
- Parkeersensoren voor, zij en achter: dit systeem helpt de bestuurder bij het parkeren. Met behulp van sensoren rondom de auto waarschuwt het systeem de bestuurder voor eventuele obstakels.
- Achteruitrijcamera: tijdens het achteruitrijden stuurt de camera beelden van de situatie achter de auto naar het R-Link 2 multimedia- en navigatiesysteem.
- Hill Start Assist: houdt gedurende drie seconden de remmen vast als de bestuurder wil wegrijden op een helling. Dat voorkomt dat de auto achteruit rolt en geeft de bestuurder tijd om soepel op te trekken.
Assistentie bij het rijden:
- Verkeersbordherkenning met waarschuwing voor snelheidslimieten: dit systeem wijst de bestuurder op de geldende maximumsnelheid en biedt de mogelijkheid die als limiet in te stellen.
- Cruisecontrol en snelheidsbegrenzer: cruisecontrol handhaaft een constante snelheid en de snelheidsbegrenzer voorkomt dat de bestuurder sneller rijdt dan een vooraf ingestelde maximumsnelheid.
Functionele en stijlvolle accessoires
Voor het eerst biedt Renault een wegklapbare trekhaak in het C-segment. Die is volledig onzichtbaar, wanneer die niet in gebruik is, en is eenvoudig in gebruik te stellen via een subtiel te bedienen hendel in de bagageruimte. Met licht- en geluidssignalen krijgt de bestuurder een waarschuwing als de trekhaak niet volledig is vergrendeld.
De handige, aluminium dakdragers zijn robuust, veilig en een eenvoudige oplossing voor extra bagagecapaciteit. Ze zijn speciaal ontwikkeld om op het dak te monteren, eventueel met skidrager, fietsenrek of dakkoffer.
De vloerbescherming in de vorm van een waterdichte antislipmat is specifiek gemaakt voor de bagageruimte van de Kadjar. Het biedt optimale protectie dankzij perfecte pasvorm, ook met (deels) neergeklapte achterbank.
Treeplanken accentueren de krachtige uitstraling van de crossover en zorgen voor een gemakkelijkere in- en uitstap. Ook handig tijdens het monteren of demonteren van spullen op het dak.
Spatbordomlijsting accentueert de stoere uitstraling van de crossover en beschermt tegen kleine schades.
Verlichte instaplijsten beschermen de dorpels tijdens in- en uitstappen, terwijl het elegantie en originaliteit toevoegt aan de auto. Ook leverbaar zijn verlichte dorpelbeschermers voor extra elegantie, beter zicht en een prettige instap.
RIJPLEZIER EN EFFICIENCY
De Renault Kadjar met de Energy dCi 130 dieselmotor is optioneel leverbaar met de door de Alliantie Renault-Nissan ontwikkelde Four-Wheel Drive vierwielaandrijving en Electronic Traction Control (ETC). Dit systeem stuurt de aandrijfkrachten deels naar de achterwielen op basis van de snelheid en de grip van het voertuig.
Een draaischakelaar biedt keuze uit drie modi:
- In de stand Lock is de vierwielaandrijving continu ingeschakeld. 50% van het koppel gaat naar de achterwielen en 50% naar de voorwielen. Dit is de aanbevolen stand voor ruw terrein, op gladde ondergrond – sneeuw, modder, grind – en bij lage snelheid. Deze modus is tot een snelheid van 40 km/uur te gebruiken.
- In de Auto-stand wordt het koppel automatisch over de voor- en achterwielen verdeeld, afhankelijk van de omstandigheden. Maximaal 50% van het koppel kan naar de achterwielen gevoerd worden.
- In de 2WD-stand zijn alleen de voorwielen aangedreven.
De gekozen stand van de transmissie wordt weergegeven op het dashboard en de bestuurder wordt continu geïnformeerd over de verdeling van de aandrijfkrachten.
In diverse Europese landen wordt de Renault Kadjar geleverd met de optie Extended Grip. Voor Nederland is deze optie niet beschikbaar.
Geavanceerde Energy-motoren met lage CO2-emissies
Renault biedt voor de Kadjar keuze uit een reeks Energy-motoren die voor zowel rijplezier als een gunstig brandstofverbruik zorgen. De motoren zijn voorzien van de nieuwste technieken voor de reductie van de inwendige wrijving. Brandstofinspuiting van de nieuwste generatie en compacte, snel reagerende turbo’s zorgen voor prestaties en efficiency waarmee de motoren zich kunnen meten met de beste op de markt.
De Renault Kadjar is leverbaar in twee dieselversies. Met de Energy dCi 110-motor gaat hij aan kop in zijn segment als het gaat om uitstoot en gemiddeld verbruik: 99 gram CO2/km en 3,8 l/100 km (gecombineerde NEDC-cyclus). Voor het eerst is de Energy dCi 110-motor voorzien van stalen zuigers die de inwendige wrijving reduceren. Dat zorgt naar schatting voor een 3% lagere CO2-emissie. Met de standaard aanwezige handbediende zesversnellingsbak en het maximumkoppel van 260 Nm dat bij 1.750 tpm voorhanden is, staat de Kadjar garant voor een hoge mate van rijplezier.
De dCi 110 is ook leverbaar met de automatische zestraps EDC-transmissie. In combinatie hiermee zijn het verbruik en de CO2-uitstoot nagenoeg hetzelfde als bij de handgeschakelde versie. Beide versies zijn goed voor 20% bijtelling bij zakelijk gebruik.
De Energy dCi 130 is leverbaar in zowel twee- als de vierwielaangedreven versie. Voor de innovatieve motor heeft Renault zijn kennis en ervaring uit de Formule 1 toegepast met betrekking tot verlaging van de inwendige wrijving. Dankzij downsizing levert deze zestienkleppen dieselmotor een maximumvermogen van 130 pk (96 kW), wat toonaangevend is voor een cilinderinhoud van 1,6 liter. De dCi 130 is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Het riante koppel van 320 Nm is beschikbaar over een breed toerengebied. 80% van de trekkracht is al beschikbaar vanaf 1.500 tpm, terwijl het gemiddelde verbruik is vastgesteld op slechts 4,3 l/100 km.
Het benzine-aanbod van de Renault Kadjar wordt gevormd door de Energy TCe 130, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Met een vermogen van 130 pk (96 kW) bij 5.500 tpm en een koppel van 205 Nm vanaf 2.000 tpm presteert deze compacte turbomotor op het niveau van een atmosferische tweelitermotor, terwijl de cilinderinhoud slechts 1,2 liter bedraagt. De Renault Kadjar Energy TCe 130 verbruikt 5,6 l/100 km, wat overeenkomt met en CO2-uitstoot van 126 g/km.
Om te voldoen aan de Euro 6-emissienorm, zijn de dieselmotoren voorzien van een dieselkatalysator en een roetfilter. De ‘Renault Driving eco2’-functies helpen de bestuurder van de Renault Kadjar een economische en milieuvriendelijke rijstijl aan te nemen.
Het innovatieve karakter van Renaults Energy-motoren komt ook tot uiting in de lange onderhoudsinterval van 30.000 kilometer. Tevens zijn de Energy TCe 130 en Energy dCi 130 motoren voorzien van een onderhoudsvrije distributieketting.
Gereduceerd gewicht, verbeterde aerodynamica
Het verlagen van het voertuiggewicht levert een belangrijke rol aan het verlagen van CO2-emissies. De verhouding tussen CO2 en het gewicht is 1 tot 10.000. Met andere woorden: 10 kilo minder gewicht betekent 1 gram minder CO2 per km. Daartoe heeft Renault nieuwe productiemethoden ontwikkeld om de strenge doelstellingen op het gebied van gewichtsreductie te realiseren.
Het platform van de Kadjar is bijvoorbeeld veertig kilo lichter dan dat van de vorige modellen in dit segment. Een andere belangrijke factor is ‘hot stamping’, waarbij staalplaat wordt verhit tot 900 °C en vervolgens gekoeld wordt geperst. Hierdoor ontstaat een hardere structuur. Voor sterkere staalsoorten kan dus een dunnere plaat worden gebruikt, waarmee flinke gewichtsreducties worden bereikt. Bovendien is deze techniek zeer geschikt voor hoge productiesnelheden.
Tevens heeft de Kadjar een doordacht, aerodynamisch ontwerp dat eveneens bijdraagt aan het verlagen van het brandstofverbruik. Uitgebreide tests in de windtunnel hebben geresulteerd in de perfecte mix van fraai design en een lage luchtweerstand. Extra aandacht werd besteed aan het ontwerp van de velgen, buitenspiegels, luchtinlaten en spoiler.
De onderzijde van de Kadjar is zo vlak mogelijk gehouden voor een optimale luchtstroom. Ook is aan de voorzijde een speciale deflector geplaatst om de luchtstroom om de wielkasten te sturen voor minder weerstand en geluid. Tevens is de Renault Kadjar voorzien van dynamische kleppen in de luchtinlaten die alleen openen als de motor extra gekoeld moet worden.
Alle innovaties zorgen voor een reductie van 4 gram CO2/km en 0,62 l/100 km bij een snelheid van 130 km/u. Dat geldt voor alle motorvarianten van de Kadjar.
BEWEZEN BETROUWBAARHEID
Uitvoerig testwerk door Renault-Nissan
De Renault Kadjar is gebouwd op het technisch hoogstaande C-/D-platform van de Alliantie Renault-Nissan, het resultaat van een vier jaar lange intensieve samenwerking. Daarbij heeft Renault zich vooral geconcentreerd op de ontwikkeling en de productie van achterwielophanging en transmissies. Het modulaire platform, waarop ook de nieuwe Renault Espace en de Nissans Qashqai en X-Trail zijn gebouwd, zijn het tastbare bewijs van de ervaring van de Alliantie op het gebied van crossovers, die uiteraard in de Kadjar is gebundeld.
De Renault Kadjar is gedurende de ontwikkelingsfase ontworpen aan zware tests op de meest uiteenlopende typen wegdek en in extreem koude en warme temperaturen in Zweden en Spanje. De technici hebben uiteindelijk meer dan 650.000 kilometer afgelegd en alle functies dermate vaak getest, dat in vier maanden tijd het gebruik van drie jaar is nagebootst.
Productiekwaliteit in Palencia-fabriek
In de autofabriek in het Spaanse Palencia zijn sinds 1978 al meer dan zes miljoen voertuigen geproduceerd, waaronder vier miljoen Renaults Mégane sinds de lancering in 1995. Voor de productie van de Kadjar is de fabriek op talloze punten aangepast om te voldoen aan de hoge kwaliteitseisen. Veel wijzigingen hebben plaatsgevonden in de productiehal:
- Zo zijn meer dan zeventig nieuwe persmachines in gebruik genomen voor de productie van onderdelen.
- 250 nieuwe state-of-the-art robots zijn in gebruik genomen voor de productie van het chassis en plaatwerk.
- Nieuwe lichttechnologie in de spuiterij elimineert kleurverschil tussen carrosserie en bumpers.
- De assemblagelijn is aangepast aan het formaat van de Kadjar.
Om de werknemers klaar te stomen voor de nieuwe industriële processen, is het jaarlijkse aantal opleidingsuren in Palencia verdubbeld. Bij de transitie waren ook experts van het Technocentre in Guyancourt betrokken geweest.